نحوه پرورش و مراقت از گیاه آپارتمانی لیندا (Beaucarnea)

این گیاه از مقاوم ترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. چنانچه در آبیاری آن افراط نشود گیاهی بی عار و بی خیال است و سال ها با شادابی از شما دلربایی می کند.

گونه سرشناس این گیاه ( B.nolina recurvata ) است که آن را اسب کوتاه و کوچک ( B.nolina recurvata ) نیز می گویند که تا مدت محدودی در درون آپارتمان ها قابل نگهداری است.

البته در این هنگام باید آن را درون گلدانی بزرگ (تغاری) برای تزئین حیاط خانه در محلی که سایه آفتاب باشد جای داد و در زمستان با پوشش نایلونی از آن حفاظت کرد.

این گیاه معمولا با یک ساقه و گاهی با چند تنه از خاک سر برمی آورد که نوک هر تنه یا ساقه تلی از برگ هایی به طول ۱۲۰ سانتی متر و به پهنای ۱ سانتی متر با لختی دلپذیری پوشیده می شود.

پایین تنه این گیاه در سطح خاک متورم شده و به شکل پیاز بزرگی درمی آید که با پوست چروکیده و رنگ کرم گونه اش پای فیل را در ذهن تداعی می کند. خاصیت این غده متورم این است که به صورت مخزن آبی درآمده و گیاه را در شرایط بی آبی، بی نیاز از آب می سازد.

پرورش و مراقبت

نور: در جایی از آپارتمان به خوبی رشد می کند که نور مستقیم خورشید به جز ماههای تیر و مرداد روزانه چهار ساعت یا بیشتر در آنجا بتابد. در شرایطی که پرورش آن با نور مصنوعی فراهم شود نباید از حداقل هشتصد شمع و مدت تابش آن از ۱۲ ساعت در روز کمتر باشد.

درجه حرارت: درجه حرارت ایده آل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. البته درجه حرارت های متغیر بین ۵ تا ۳۰ درجه را نیز به خوبی تحمل می کند.

آبیاری: این گیاه به آبیاری مفصل نیاز نداشته و در فواصل آبیاری خاک گلدان باید کاملا خشک به نظر برسد. آویزان شدن برگ های فوقانی نشانه افراط در آبیاری آن است.

کود: گیاهان تازه کاشته شده یا تازه خریداری شده را تا یک سال نباید کود داد ولی گیاهان پا گرفته را هر سال یک بار در بهار با کود استاندارد می توان تقویت کرد.

خاک: ترکیبی است از ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ جنگلی و یک پیمانه ماسه شسته شده یا پرلایت و مقداری سبوس.

فصل تعویض گلدان: در صورت نیاز باید قبل از آغاز فعالیت مجدد گیاه در اوایل بهار در محیطی سربسته و بدون کوران انجام گیرد.

روش تکثیر: از طریق کشت بذر آن در مکانی مساعد امکان پذیر است.

منبع: مجله منزل

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. زهره:

    با سلام.من قصد خرید یک عدد لیندا رو دارم اما شرایط خونم بنحویه که تراس نداره ونور خورشید هم به داخل نمیتابه یعنی فقط به گیاه نور مصنوعی میتونم بدم.بنظرتون لبندا در چنین شرایطی دوام میاره یا نه؟ با تشکر

  2. حمید:

    با سلام من یک لینا دارم ولی مباسفانه از قسمت ساقه شکست وبعد از چند وقت دوباره رشذ کرد ولی خیلی رشد نداشته اب و تغذیه خوبی هم در محیط با نور مناسب دارد لطفا بفرمایید چگوته رشد طبیعی انرا دوبازه بدست اورد

  3. امیدی:

    سلام گل لیندای من به تازگی نوک برگهایش قهوه ای شده لطفا راهنمایی کنید

  4. Emitise:

    سلام ممنون استفاده کردم…
    آپیدی خبر بده بیاممــــــــ ـ ــ ـ!!!!اااا!!!!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.