نحوه کنترل عصبانیت را بیاموزیم

۱۰م اسفند ،

نحوه کنترل عصبانیت را بیاموزیم

همه ما بارها عصبانی شده ایم اما فردی که در طول زندگی نیاموزد چگونه بر خشم خود مسلط شود روابط را خدشه دار و دوستان و اطرافیان را آزرده خاطر می سازد که با رعایت ۵ نکته طلایی به راحتی می توانید عصبانیت خود را کاهش دهد.

به گزارش راسخون، علیرضا رمضانی، روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: خشونت و پرخاشگری بیشتر عامل خارجی دارد و اختلال در رسیدن اکسیژن کافی به مغز در بدو تولد، اطفال را مستعد رفتار پرخاشگرانه می کند.

وی افزود: تغییرات متابولیکی در مغز کودک، پایین بودن سطح هوشی، عدم اعتماد به نفس، بی توجهی نسبت به کودک در میهمانی ها و نیز تنبیه نابجا به جهت پیام منفی که به کودک میدهد، وی را پرخاشگر می کند.

رمضانی پایین بودن سطح خانواده از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از دیگر عوامل موثر در بروز رفتار پرخاشگرانه در کودکان دانست و ادامه داد: همچنین روش های تربیتی اعم از روش تربیتی متناقض توسط والدین و نیز عدم وجود نظارت بر روی رفتار و عملکرد کودکان این رفتار را تقویت می کند.

این روان شناس در ادامه اظهار داشت: سرزنش و نکوهش های بسیار والدین در  دوران کودکی و نوجوانی که در انتها سبب از بین رفتن اعتماد به نفس کودکان نسبت به عملکرد خود می گردد و به همین منظور اغلب برای به دست آوردن حمایت و توجه از جانب والدین و نزدیکان خود پرخاشگرانه  عمل کنند.

وی با اشاره به روش های درمانی پرخاشگری افزود: برای درمان پرخاشگری در کودکان اولین گام تشخیص نوع پرخاشگری است و در گام های بعدی محرک های طبیعی را که سبب خشم و ایجاد خشونت در فرزندان می گردد را شناسایی کرده و پس برای رفع آن به کمک روانشناسان و متخصصان پرخاشگری را به صورت موردی برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه رفتار پرخاشگری ، خصمانه و وسیله ای است؛ ادامه  داد: خصمانه رفتاری است که به منظور صدمه و آزار رساندن به دیگران ابراز می گردد وسیله ای رفتاری است که فرد به وسیله آن خواستار به دست آوردن هدفی دیگر و ابداً قصد حمله به دیگران را ندارد.

وی با اشاره به مهمترین محرک های پرخاشگری در کودکان اظهار داشت: الگوپذیری کودک از شخصیت های پرخاشگر، ناکامی، اضطراب، کشمکش های داخلی و افسردگی از جمله محرک های پرخاشگری در کودک است که والدین با آموزش نحوه کنترل عصبانیت در کودکان می‌توانند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در بزرگسالی جلوگیری کنند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.