نخبگان مقدمات انتخابات را فراهم کنند؛ دولت به فکر معیشت مردم باشد

آیت‌الله مهدوی کنی در دوازدهمین اجلاس خبرگان رهبری:

ایران > سیاست
رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اجلاس شانزدهم نم ادعای انزوای ایران را رد کرد، از بیانیه تهران حمایت کرد و گفت:‌ رهبر معظم انقلاب در اجلاس نم از حقوق ملت‌ها در مقابل نظام سلطه دفاع کردند.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز سه شنبه در آغاز دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری (دوره چهارم) طی سخنانی به اوضاع و احوال کشور در دو ماه گذشته اشاره کرد و گفت: ما در این دو ماه با تلخی‌ و شیرینی‌هایی رو به رو بودیم از حوادث تلخ هم باید عبرت گرفت و هم برای رفع تلخی‌ها اقدام کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری بر همین اساس به ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر، اجتماعات مذهبی باشکوه، روز قدس و اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد و ادامه داد: زلزله آذربایجان نیز از حوادثی بود که طی دو ماه گذشته روی داد و مردم و دولت، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در این زمینه اقدامات بسیاری انجام داده و به آن منطقه تشریف بردند.

وی همچنین با منفی و مثبت خواندن دست‌آوردهای تحریم‌های صورت گرفته افزود: این تحریم‌ها فتنه‌ای است که باید از آنها گذشت و به ساحل پیروزی رسید؛ دولت به معنای دولت واقعی اسلامی دولتی است که با همراهی مردم بتواند با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده و عقب‌نشینی نکند.

مهدوی کنی در ادامه به اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد و گفت: برگزاری این اجلاس نشان داد که نظام ما منزوی نشده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مدت سه سال ریاست جنبش غیرمتعهدها را برعهده دارد اظهار داشت: این مسئله واقعه بزرگی است؛ اجلاسی که برگزار شد با حضور سران کشورهای متعدد بسیار باشکوه بود و مصوبات و یک بیانیه پایانی داشت.

آیت‌الله مهدوی کنی گفت: مطالبی که از سوی سخنرانان اجلاس غیرمتعهدها مطرح شد لزوماً مورد تأیید ما نبوده است و آنچه مورد تأیید است بیانیه پایانی است.

وی همچنین به مسئله امنیت اشاره کرد و گفت: دو نوع امنیت وجود دارد؛ یک امنیت گورستانی که کسی را با کسی کاری نباشد و یک امنیت در عین حیات که این امنیت نوع دوم برای رسیدن به اهداف معنوی و مادی لازم است و سرمایه‌ها و نعمت‌ها در سایه آن سرازیر می‌شود.

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای در سال ۶۵ به عنوان رئیس جمهور در اجلاس غیر متعهد‌ها گفت: رهبر انقلاب امسال برای بار دوم در اجلاس نم با همان رویکرد استکبار ستیزی سخنرانی داشتند و مشکل کشورها را اقدامات مستکبران دانستند.

وی به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری آتی اشاره و با تأکید بر اهمیت این انتخابات تصریح کرد: امیدواریم برای انتخابات آینده شوراها و ریاست جمهوری مردم و نخبگان مقدمات خوبی را فراهم کند که ان‌شاءالله صحبت‌‌های دیگر در این باره را در زمان خود مطرح می‌کنم.

رئیس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود به ارائه چند توصیه و راهکار پرداخت و یادآور شد: با توجه به تحریم های صورت گرفته دولت باید توجه جدی‌ و عمیق‌تری نسبت به وضعیت معیشت مردم داشته باشد چراکه انقلاب اسلامی برای دنیا و آخرت مردم شکل گرفت تا مردم به حقوق دنیوی و معنوی خود برسند.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف یعنی وضعیت مناسب معیشت مردم باید از نخبگان و فرهیختگان و کسانی که می‌توانند نظرات خوبی در اداره کشور داشته باشند کمک گرفت، اظهار داشت: همه نهادها و ارکان نظام باید قبول کنند از نظرات دیگران نیز استفاده شود و درها را به روی خود نبندند.

آیت‌الله مهدوی کنی با بیان اینکه فعالان سیاسی و اقتصادی خارج از دولت نیز باید یکصدایی و همزبانی با یکدیگر داشته باشند تا این کشتی رابه ساحل برسانند تصریح کرد: اگر قرار باشد فعالان سیاسی و اقتصادی یکدیگر را خنثی کنند به جایی نمی‌رسیم.

رئیس مجلس خبرگان همچنین به هماهنگی نیروها اشاره و اضافه کرد: باید از موقعیت‌های مثبت هر زمان برای اصلاح امور استفاده شود؛ فعالان اقتصادی در این برهه که با محدودیت مواجه هستیم سودهای شخصی را کم و با انگیزه خدمت به مردم کار کنند؛ این مسئله‌ای است که به نفع خود مردم خواهد بود.

وی همچنین به مسئله قناعت اشاره و تصریح کرد: باید همواره فعال بوده و کوشش کنیم چراکه هیچ ملتی بدون کوشش به جایی نمی‌رسد؛ اسلام ما را به قناعت دعوت کرده و یکی از شاخص‌های حیات طیبه است.

آیت‌الله مهدوی کنی با تأکید بر اینکه قناعت به این معنی نیست که فقط در تنگدستی صورت گیرد گفت: در همه احوال قناعت لازم است. کشورهایی که به جایی رسیده‌اند اهل قناعت بوده‌اند؛ قناعت دو معنی به اندازه ضرورت و کمتر از ضرورت دارد.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: مسئولان و خادمان دولت چون بیت‌المال دستشان است فکر می‌کنند باید خرج کنند؛ در بسیاری از کشورها مردم صبحانه‌شان یک سیب است اما ایرانی‌ها در اداره وسایل صبحانه را فراهم کرده و خوردن آن نیز یک ساعت طول می‌کشد.

وی در ادامه به اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی قناعت است که تولیدکننده و مصرف‌کننده باید این امر را رعایت کنند؛ در موقعیت تحریم بیشتر باید قناعت کرد. در مال خودمان باید این نکته را رعایت کنیم و در مسئله بیت‌المال نیز توجه به آن ضروری‌تر است.

وی در پایان سخنان خود به اهمیت حراست از جایگاه رهبری و پاسداری از آن اشاره کرد.

برپایه این خبر آیت‌الله مهدوی کنی در ابتدای این نشست همچنین یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله قره‌باغی را گرامی داشت.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.