نخستین جلسه دادرسی سیف السلام قذافی در دادگاه بین‌المللی کیفری

.alwatanvoice.jpg

دادگاه بین‌المللی کیفری نخستین جلسه دادرسی پرونده سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر مخلوع لیبی را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌.بی‌.سی، سیف الاسلام قذافی، متهم به ارتکاب جرایم جنگی علیه انقلابیونی است که حکومت قذافی را سرنگون کردند.

انتظار می‌رود وکلای وی در دادگاه بین‌المللی کیفری براین نکته تمرکز داشته باشند که موکلشان در لیبی محاکمه عادلانه‌ای نخواهد داشت این در حالی است که دولتمردان لیبی تاکید دارند سیف الاسلام باید در کشوری که مرتکب جرم شده محاکمه شود.

احمد الجهانی، نماینده لیبی در دادگاه بین‌المللی کیفری در آغاز دادرسی دو روزه سیف الاسلام قذافی خواهان صبوری جامعه بین‌المللی شد و به قضات دادگاه کیفری بین‌المللی تصریح کرد: مقامات لیبی برای سازماندهی محاکمه‌ای عادلانه برای سیف الاسلام نیاز به زمان دارند.

الجهانی خطاب به قضات تاکید کرد: مقامات لیبی مشارکت معینی از دادگاه کیفری بین‌المللی را رد نکرده است.

این برای نخستین بار است که وکلای مدافع در دادگاه کیفری بین‌المللی با وکلای لیبی در دادگاه رو به رو شدند.مقام‌های لیبی این حقیقت را که به هیچ وجه خواهان تحویل سیف الاسلام قذافی به دادگاه کیفری بین‌المللی نیستند پنهان نکردند.

دادگاه کیفری بین‌المللی عنوان داشته که اگر مقامات لیبی خواهان به دست آوردن حق محاکمه سیف‌الاسلام قذافی در داخل این کشور هستند باید قضات را متقاعد کنند از پس این محاکمه برمی‌آیند و سیف‌الاسلام محاکمه‌ای عادلانه خواهد داشت. آن‌ها باید نشان دهند که تحقیقات کافی داشته و متمایل به پیگرد سیف السلام به سبب جرایم ثبت شده در حکم دادگاه کیفری بین‌المللی هستند. یکی از وکلای نماینده کشور لیبی تایید کرده که سیف السلام قذافی همچنان در بازداشت انقلابیون شهر الزنتان در لیبی است و پیش از محاکمه به یک زندان امن در شهر طرابلس منتقل خواهد شد.

ملینگا تیلور، وکیل مدافع دادگاه کیفری بین‌المللی که طی ملاقات با سیف الاسلام قذافی بازداشت شد قرار است در جلسه دادرسی یافته‌های خود را ارائه دهد.

انتظار می‌رود وی تاکید کند که موکلش محاکمه عادلانه‌ای در لیبی نخواهد داشت. سیف الاسلام قذافی نزدیک به یکسال است در شهر الزنتان زندانی است و مقامات لیبی طی این مدت درخواست‌های متعدد برای واگذاری وی به دادگاه لاهه را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر طرابلس و فیلیپ ساندز، وکیل انتخابی دادگاه کیفری برای سیف الاسلام اعلام کردند که لیبی مدارکی در دست دارد دال بر اینکه سیف الاسلام قذافی در کشتارهای مردم لیبی در زمان انقلاب این کشور دست داشته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.