نخستین نشانه های تمدن در “چشمه علی ری”

۷فروردین ۱۳،

مورخان پیشینه تاریخی چشمه علی را بین ۶ تا ۸ هزار سال پیش تخمین زده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ با روی ری تپه ای به طول ۳۰۰ متر و ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری در دامنه چشمه ای پرآب به نام چشمه علی در شمال شهر ری همچنان استوار است.
بنابر گفته مورخان اولین نشانه های تمدن در چشمه علی مربوط به تولید سفالینه های سرخ رنگ با نقش های سیاه یا قهوه ای تیره و تصاویری که بر آن نقش است همچنین در کاوش سالهای ۱۹۳۴ و ۱۹۳۶ میلادی به سرپرستی اریک اشمیت انجام شد آثاری نیز به دست آمد.
این چشمه که از ارتفاعات شرقی سرچشمه می‌گیرد از میان صخره ها می‌جوشد و به سوی جنوب ادامه پیدا می کند منجر به ایجاد اسکان در دوره های اولیه بشر شد.
در قبل این چشمه به نام نهر سورین منسوب به خاندان بزرگ اشکانی و سردار سورن بود و بعدها در دوره صفویه به چشمه علی معروف شد.
تپه چشمه علی در دوران اسلامی یک بار دیگر محل سکونت اقوام ایرانی شد، سکه طغرل هم در میان بقایای باستان شناختی این دوران به دست آمد و آخرین دوره هم اسکان بشر هم به حدود ۸۸۰ هجری شمسی برمی گردد.
از اطلاعات قابل استفاده از این تپه می‌توان به گزارش کوتاهی از حفریات دمرگان، دایت و اشمیت اشاره کرد که در بولتن موره دانشکده فیلا دلفیا چاپ شده است همچنین هیات ری نیز در حفریات یاستان شناختی روی تپه چشمه علی به آثاری از دوره های اسلامی، ساسانی و اشکانی و آثاری متعلق به عصر آهن برخورد کرد.
این در حالی است که لایه های زیرین به آثار پیش از تاریخی از اواخر دوران نوسنگی تا آغاز عصر فلز تعلق داشته و هم اکنون بخش عمده آثار به دست امده به همراه عکس، نقشه و طرح سفال در بایگانی موسسه شرق شناسی دانشکده دانشگاه شیکاکو و موزه دانشگاه پنسیلوانیا نگهداری می‌شود.
اگر گذری به چشمه علی شهر ری داشته باشید نقش برجسته فتحعلی شاه بر روی تخته سنگی توجه شما را جلب می کند، اوایل قرن نوزدهم به فرمان فتحعلی شاه در بالای چشمه نقش برجسته به تخت نشسته فتحعلی شاه و برخی شاهزادگان و درباریان را حجاری کرده اند .
این منطقه از قبل به عنوان محل تفرجگاهی برای اهالی ری و تهران به شمار می رفته در ایام نوروز هم می تواند محلی باشد که شما را در کنار یک آب و هوای مطبوع به دل تاریخ بکشاند /جم
گزارش از فاطمه هنرور/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.