نخستین همایش یاوران حجاج در مکه مکرمه

جام جم آنلاین: نخستین همایش توجیهی «یاوران حجاج» در مکه مکرمه با حضور گروه کثیری از یاوران حجاج مستقر در کاروان‌ها در سالن اجتماعات بعثه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی جام جم، در این همایش که با استقبال یاوران حجاج ایرانی در کاروان‌های گوناگون از سراسر کشور همراه شده بود، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در سخنانی به تبیین جایگاه این گروه و اهمیت فعالیت ایشان در اصلاح روش‌های ناصحیح رایج بین حجاج و افزایش اطلاعات زائران حج سال ۹۱ پرداخت.

قاضی عسکر با اشاره به تاثیرات فراوانی که در حضور یک فرد فرهیخته و فرهنگی به عنوان یاور حجاج در کاروان‌ها وجود دارد، تاکید کرد:ما باید تلاش کنیم تا برخی رفتارهای نکوهیده حجاج را اصلاح کنیم. دانش و اطلاعات مردم را نسبت به حج و مسائل گوناگون آن به ویژه اسرار و معارف افزایش دهیم و نیز از نظرات مردم برای بهبود روند برگزاری مراسم عظیم حج استفاده کنیم.

وی با اشاره به برخی حرکت‌های ناپسند که در گذشته در میان برخی از حجاج وجود داشت، افزود: تشیع است که نماز اول وقت و جماعت را تبلیغ و ترویج می‌کند و بی توجهی به این امور، جفا به مکتب اهل بیت(ع) است. موضوعی که خوشبختانه با بالا رفتن درک عمومی و سطح معلومات حاجیان، اکنون در قالب حضور جدی و منظم حجاج ایرانی در جماعات و مراسم مختلف متجلی شده است.

قاضی عسکر تاکید کرد: یاوران حجاج می‌توانند در تحقق اهداف فرهنگی کمک کنند و میزان بهره وری مردم را از این فرصت عظیم بالا ببرند و مردم را به حضور هر چه بیشتر در نمازهای جماعت تشویق و ترغیب کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حساس خواندن فرصت حج و لزوم استفاده حداکثری از این فرصت مغتنم پیش آمده، گفت: باید مردم را با اسرار و معارف حج آشنا کنیم. تاریخ انبیای گذشته و به ویژه پیامبر مکرم اسلام را برایشان بازگو کنیم و آنان را نسبت به تاریخ غنی مکه و مدینه آگاه سازیم.

سرپرست حجاج ایرانی استفاده از فرصت حج را در پیشبرد اهداف بین‌المللی جهان اسلام ضروری خواند و راه اندازی بازار بین‌المللی اسلامی و مجلس اسلامی برای حل کردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی جهان اسلام و استقلال مسلمانان از دنیای استکبار را از طرح‌های لازم الاجرا در آینده خواند.

قاضی عسکر با اشاره به سخنان موهن یکی از عالم نمایان قطری و گفته‌های زشت او درباره نفرین ایرانیان در حج امسال، این سخنان را ناشی از انباشتن شکم وی از پول‌های حرام نفتی خواند و تاکید کرد: به امید خدا امسال هم چون سال‌های قبل، مراسم برایت از مشرکان در صحرای عرفات برگزار خواهد شد چرا که معتقدیم نخستین برایت جوینده از کافران، حضرت ابراهیم خلیل الله بوده و برایت جوئی از مشرکان، سیره انبیا و خصوصا رسول خدا (ص) بوده است و به فرمایش حضرت امام خمینی(ره)برایت از مشرکان رکن سیاسی حج است.

وی همچنین از فهم بالای مردم شایسته ایران تشکر کرد که با درک شرایط اقتصادی کشور و برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان، از حضور در بازارها خودداری و بیشتر وقت خود را به درک معنویات و برگرفتن توشه‌های روحانی سفر حج صرف می‌کنند.

سرپرست حجاج ایرانی شرایط فعلی اداره حج را محصول استفاده جدی از نظرات و ایده‌های مردمی خواند و بر داشتن برنامه در جمع آوری و پالایش نظرات و ایده‌ها و کاربردی کردن آنها در قالب طرح‌ها و فعالیت‌های نو تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پایان با بیان این‌که این سرزمین و این موسم، جایگاه تحول و دگرگونی است، خواستار استفاده بیشتر و تعمق و تامل جدی تر در ادعیه گوناگون از جمله ابوحمزه ثمالی، دعای مکارم الاخلاق و مناجات شعبانیه شد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مظلومی به تبیین وظایف یاوران حجاج و اهمیت حضور ایشان در مراسم حج پرداخت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.