نخستین استیضاح در مجلس نهم به نام کدام وزیر کلید خواهد خورد؟

سیدصادق روحانی: عزیز اکبریان نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بیش از ۲۰ امضا برای استیضاح وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تاکنون جمع‌آوری شده است. به گفته وی، در صورت عدم پاسخگویی منطقی و درست وزیر به مشکلات موجود در این بخش این طرح استیضاح به صورت جدی پیگیری و به هیات رییسه تقدیم می شود.

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها وزیری نیست که سایه استیضاح را بالای سر خود می‌بیند. وزرای جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان از جمله دولت مردانی هستند که سایه استیضاح بر سرشان گسترانده شده.

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد در نطق خود در مجلس صراحتا حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش را تهدید به استیضاح کرد و گفت: این وزارتخانه به جای حل مشکلات نیروهای آموزشیاری، حق التدریسی ها، آموزشکده‌ای‌ها، نیروهای شرکتی، مربیان پیش دبستانی و تربیت معلمی ها، ۲۰ هزار نیروی غیر قانونی را استخدام کرده که این امر خلاف قانون مدیریت خدمات کشور است و اگر وزیر آموزش و پرورش از این کار دست بر ندارد استیضاح خواهد شد.

در همین حال حسن کامران نیز که خواهان استیضاح عباسی وزیر ورزش است، می‌گوید: استیضاح عباسی ۵۱ امضاء و ۲۰ محور دارد. او دخالت ‌در فدراسیون‌ها، انتصابات پی‌درپی و نابجا، عزل و نصب ها، به کارگیری نیروهای غیر ورزشی در وزارت ورزش و جوانان و دخالت در فدراسیون ها را از جمله محورهای این استیضاح می داند.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان هم خبر از اسیضاح صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی داد و به ایسنا گفت: طرح این استیضاح با ۲۴ امضا آماده شده است. به گفته وی نابسامانی در عرصه کشاورزی وافزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و دامی از دلایل این استیضاح است.

پیش از تعطیلات مجلس نیز بحث استیضاح وزیر کشور به علت تغییرات در استانداران کشور بر سر زبان‌ها آمده بود. عزت‌الله یوسفیان ملا اول تیر از استیضاح نجار با چهار محور و ۱۷ امضا خبر داد. وی عدم نظارت بر عملکرد استانداری‌ها و ادارات تابعه را علت اصلی این استیضاح ذکر کرد.

 همچنین برخی از نمایندگان به خاطر ابقای سعید مرتضوی رئیس صندوق تأمین اجتماعی در این جایگاه، از آخرین روزهای کاری مجلس هشتم به دنبال استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند. این نمایندگان در روز چهار شنبه ۲۰ اردیبهشت در اطلاعیه ای خطاب به مردم ایران اعلام کردند: با توجه به پیگیری حکم غیر قانونی مرتضوی در دیوان عدالت اداری منتظر رسیدگی به این حکم خواهند بود و در صورت به سرانجام نرسیدن این پرونده استیضاح را در مجلس نهم به جریان خواهند انداخت.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.