نخستین اظهارنظر ولایتی دربارهٔ ۲+۱: نامزد نهایی ائتلاف سه‌گانه تیم کاری​اش را معرفی می​کند

۲۸م دیماه ،

محمود عزیزی: ولایتی ۶۷ساله که در همه ماههای قبل، در زمان مواجه شدنش با خبرنگاران به سوالات آنها دربارهٔ انتخابات تنها یک پاسخ داشت که «درباره انتخابات اظهار نظر نمی کنم»؛ بالاخره در گفت وگو با شبکه المیادین علاوه بر نامزدیش در انتخابات و ائتلاف ۱+۲ درخصوص مسائلی از جمله آخرین وضعیت سوریه و نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در این بحران، وضعیت فلسطین و لبنان، شرایط منطقه و آخرین وضعیت بیداری اسلامی سخن گفته است که در روزهای آینده از این شبکه خبری پخش خواهد شد.{اینجا}

در این میان اظهار نظر او دربارهٔ ائتلاف ۱+۲نخستین اظهار نظر جدی اش دربارهٔ انتخابات سال ۹۲ است. آن طور که خبرگزاری مهر نقل کرده است ولایتی اعلام کرده بر اساس توافق او با دو چهره دیگر این ائتلاف، «نامزد نهایی در هنگام اعلام کاندیداتوری تیم خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری و کابینه به مردم معرفی خواهد کرد ».

 این اولین باری است که یکی از نامزد های انتخابات قبل از آغاز فعالیت های رسمی خود، قول معرفی اعضا کابینه اش را می دهد. در انتخابات سال ۸۴ محسن رضایی در آخرین روزهای انتخابات دست به معرفی تیم همراه خود زد . اقدامی که در نهایت با کناره گیری او بی نتیجه ماند.

 علی اکبر ولایتی می گوید: اساس قرار ما بر این است که در نهایت یک نفر از بین ما انتخاب و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شود و «دو نفر دیگر از او حمایت کنند».

اما امروز از میان سه عضو ائتلاف، حداد عادل هم در حاشیه همایشی دربارهٔ این ائتلاف سخن گفت و خاطر نشان کرد: «احساس می کنیم که با توافق ۳ نفره توده مردم متدین را تا حدی خوشحال کرده ایم.»

او همچنین گریزی به موضوع نظر سنجی های انتخاباتی زده و اظهار داشته است که «نتیجه نظرسنجی‌های انجام گرفته این است که من، آقای قالیباف و ولایتی حدود ۶۰ درصد رای انتخابات آینده را خواهیم داشت، اما این که چه دستگاه‌هایی این نظرسنجی را انجام داده‌اند، الان پاسخ نمی‌دهم.» این اظهار نظر البته با واکنش کاربران خبرآنلاین نیز روبرو شد. {اینجا}

انتقادات به ائتلاف ۲+۱ به مجرد خبری شدن آن توسط حداد عادل آغاز شد و حتی بعضی شنیده ها از ناراحتی شهردار تهران از رسانه ای شدن این توافق خبر داد. تا کنون تنها حدادعادل دربارهٔ این ائتلاف سخن می گفت که امروز ولایتی نیز مهر سکوت خود در این باره را شکست. اما قالیباف اظهار نظر رسمی ای دربارهٔ این ائتلاف نداشته است. نکته حائز اهمیت اینکه هیچ یک از این سه نفر تا کنون از نام ائتلاف ۲+۱ رمزگشایی نکرده اند که «۲» و «۱» آن چه کسی است؟! همچنین مشخص نیست که دو نفر نامزدی که به نفع نامزد نهایی کناره گیری می کنند در کابینه او سهمی خواهند داشت؟ و مهترین موضوع اینکه چگونه و بر اساس چه مکانیزمی نامزد نهایی از میان آنها انتخاب خواهد شد؟ اساسا این ائتلاف را به جز تشکیل دهندگانش کدام یک از گروه های اصولگرا قبول دارند و اعضای آن را نماینده خود می دانند؟

 به موازات اظهار نظر های رئیس فرهنگستان ادب فارسی، گروه های اصولگرا به اظهار نظر دربارهٔ این ائتلاف پرداختند و خواهان گسترش آن شدند. {اینجا  و اینجا} حتی چهره خبر ساز این روزها «حبیب الله عسگر اولادی» عدد ۱۲ نفر را برای این ائتلاف پیشنهاد کرد. {اینجا}

حتی بعضی خبرها از اضافه شدن محسن رضایی و حجت الاسلام پورمحمدی از گزینه های احتمالی دیگر انتخابات آینده به این ائتلاف حکایت دارد، اما در عمل خبری نشد و اتئلافی که حداد عادل می گوید رسانه ها نام ۲+۱ را بر روی آن گذاشتند؛ همچنان ائتلافی سه نفره باقی ماند. {اینجا}

اضافه نشدن چهره ای مثل رضایی شاید ریشه در انتخابات سال ۸۴ و پایبند نبودن چهره های اصولگرا به انتخاب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در آن دوران داشت. ائتلافی که با خروج محمود احمدی نژاد از آن، دیگر چندان پایدار نماند و در نهایت ۴ چهره اصولگرا پا به عرصه رقابت گذاشتند و در نهایت آراء اصولگرایان در آن انتخابات تقسیم شد.

/۲۹۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.