نخستین بانک پوسترهای مذهبی ایران رونمایی شد / تاکید بر حمایت از فعالیت‌های هنری مذهبی

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

نشست خبری چهارمین دوسالانه ملی پوستر طلوع همراه با رونمایی از اولین بانک پوسترهای مذهبی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ممتاز به نقل از هنرآنلاین، در این نشست خبری که ۳۱ فروردین ماه در مرکز مشارکت های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد، مسعود نجابتی دبیر هنری این دوسالانه با اشاره به اضافه شدن بخش تصویر سازی در این دوره گفت:‌ می‌توان با توجه به در نظر گرفتن ظرفیت‌های مختلف از دوره‌های بعدی شاهد اضافه شدن بخش‌هایی چون خوشنویسی و نقاشی بود.

نجابتی با بیان اینکه به خاطر اضافه شدن بخش تصویر سازی ترکیب هیئت داوارن در این دوره کمی دچار تغییر شد، ‌اضافه کرد: سعی کردیم در این دوره از اساتید با سابقه در عرصه تصویر سازی استفاده کنیم و به همین خاطر اساتیدی چون بنی اسدی، صداقت جباری، کوروش پارسا نژاد، کاظم طلایی و موسی زاده حضور دارند.

او ادامه داد: با توجه به حضور طیف‌های مختلف از جمله هنرجویان و دانشجویان در این جشواره پیشنهاد دادیم تا سوژه‌های این جشنواره در چند قالب مطرح شود. اضافه شدن بخش تصویر سازی هم یکی از بخش‌هایی مد نظر ما برای این کار بود تا کم‌تر شاهد تکرار باشیم.

دیبیر هنری چهارمین دوره دوسالانه ملی طلوع در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا امکان برگزار این دوسالانه در بخش‌های دیگر هنرهای تجسمی وجود دارد نیز گفت: در بخش‌هایی چون خوشنویسی، نگارگری و نقاشی امکان برگزاری این دوسالانه وجود دارد ولی در بخش‌هاییی چون مجسمه سازی که نیاز به امکانات دئارد باید بودجه‌ای ویژه اختصاص داده شود.

سعید کردی به عنوان دبیر اجرایی این دوسالانه با اشاره به اینکه در سال ۸۷ با حداقل امکانات و نفرات دوسالانه ملی پوستر طلوع را راه اندازی کریم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تامین هزینه‌های برگزاری این دوسالانه برای یک بخش خصوصی بسیار دشوار است و ما در این میان نیاز به حمایت‌های نهادهای مختلف داریم.

او ادامه داد: البته خوشبختانه سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجد و شهرداری‌‌های مناطق ۹ و ۱۷ تهران کمک‌های بسیاری را برای تامین هزینه‌ها انجام دادند.

کردی دربارهٔ اهداف برگزاری این دوسالانه نیز افزود: ادای دین به حضرت صاحب الزمان، استفاده از آثار خلق شده در فضای شهری، شناسایی و معرفی استعدادهای هنری، تکریم هنرمندان و کمک به تکثیر آثار آنها در فضاهای مجازی از جمله اهداف برگزاری دوسالانه ملی طلوع است.
دبیر دوسالانه ملی طلوع خاطر نشان کرد: امسال این دوسالانه را در بخش پوستر به عنوان بخش اصلی و تصویر سازی به عنوان بخش فرعی برگزار کرده‌ایم.

او خواستار حمایت نهادهای مختلف از این دوسالانه شد و گفت: متاسفانه کمی در بخش حمایتی دست به عصا هستیم. همواره وعده‌های مختلفی داده می‌شود اما زمانی که به بخش عملی می‌رسیم به راحتی این وعده‌ها فراموش می‌شود. خروجی کار ما در سه دوره اخیر مشخص است و همکاری اساتید برجسته در این دوسالانه نشان دهنده کارنامه ما است. مطمئن باشید اگر کار ما سطحی بود این اساتید در کنار ما نبودند.

کردی خاطر نشان کرد: در کشوری که همیشه شعار اما زمان داده می‌شود انتظار می‌رود حمایت بیشتری از این قبیل اتفاقهای هنری شود.
در بخش پایانی این نشست نیز از اولین بانک پوسترهای مذهبی ایران رونمایی شد.

دبیر اجرایی دوسالانه ملی طلوع که عهده دار گردآوری این بانک پوستر بوده، اظهار کرد: ایده این بانک پوستر زمانی مطرح شد که نیاز ارگان‌های مختلف و مردم در دسترسی به پوستر‌های مذهبی دیده می‌شد. ما برای تامین این نیاز و حفظ حق مولف طرحان پوستر تصمیم گرفتیم تا این بانک جامع را ایجاد کنیم.

کردی با بیان اینکه در اولین بانک پوسترهای مذهبی ایران، آثار ارائه شده به صورت کامل معرفی می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر آثار هنرمندان، معرفی کوتاهی از خود هنرمند نیز خواهیم داشت. از جمله ویژگی‌های مهم این پایگاه اینترنتی حفظ حق کپی رایت برای طراح است.

دبیر اجرایی چهارمین دوره دوسالانه ملی پوستر طلوع اضافه کرد: اگر طراحی بتواند ثابت کند که پوسترش کپی شده ما از طریق ضوابط حقوقی پیگیری می‌کنیم و حق مولف را در نظر می‌گیریم. البته این امر بدون دریافت هیچ هزینه‌ای صورت می‌پذیرد.

او همچنین از معرفی پوستر برگزیده سال نیز خبر داد و گفت: می‌خواهیم در طول سال یک پوستر برگزیده را معرفی کنیم و از آن تقدیر به عمل آوریم.

مسعود نجابتی نیز در این رونمایی پیشنهادی را دربارهٔ ارائه آثار منحصر به فرد توسط طراحان داد و گفت: می‌توان امکانی را فراهم کرد تا نسخه‌ای منحصر به فرد وخاص همراه با امضای خود هنرمند در نسخه‌های محدود در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

نخستین بانک پوسترهای مذهبی ایران به آدرس EXPO.TOLUO.ORG از امروز در اختیار علاقه‌ندان قرار گرفت.

انتهای پیام


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.