نخستین توربین بادی بومی ساخت و نصب شد

رئیس سازمان انرژی‌های نو خبر داد:

رئیس سازمان انرژی‌های نو از ساخت نخستین توربین بادی ساخت ایران و نصب آن در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، یوسف آرمودلی در خصوص توربین‌های بادی ساخت ایران گفت: ایران سالهاست که کارخانه ساخت توربین‌های بادی دارد اما قطعات آن از خارج وارد می‌شد اما اخیرا با ساخت پره توربین به عنوان آخرین قطعه ساخت کشور، حدود شش ماه است که تمام قطعات توربین‌های ۶۶۰ کیلو واتی در داخل کشور به شکل بومی ساخته می‌شود.

وی افزود: نخستین توربین بادی بومی با ظرفیت تولید ۶۶۰ کیلو وات ساعت برق در اصفهان نصب شده که نخستین توربین بادی این استان بوده و امیدواریم طی ماه‌های آینده توربین‌های دیگری هم در این استان نصب شود.

آرمودلی با بیان اینکه توربین بادی دارای قسمت‌های مختلف است، افزود: پره، آخرین قسمت توربین بادی است که موفق به ساخت آن در داخل کشور شدیم.

به گفته وی همچنین نمونه دیگری از توربین‌های بادی بومی طی یک ماه آینده برای اولین بار در استان اردبیل – منطقه سرعین – نصیب خواهد شد.

آرمودلی تصریح کرد: پایه توربین بادی ساخت کشور، دارای ۲۳ متر شعاع، ۴۶ متر قطر، ۴۵ متر ارتفاع است که ظرفیت تولید ۶۶۰ کیلو وات ساعت برق را دارد.

وی افزود: توربین بادی ساخت ایران یکی از موفق‌ترین توربین‌های بادی دنیاست که نمونه‌های شبیه آن در یونان و هندوستان ساخته می‌شود البته در تلاشیم ظرفیت توربین‌های ساخت ایران را به صورت مگاواتی افزایش دهیم.

رئیس سازمان انرژی‌های نو (سانا) تصریح کرد: این توربین بادی در منطقه اصفهان تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلو وات ساعت در سال تولید برق دارد و برق تولیدی به شبکه سراسری برق وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه بعدی سانا طراحی و ساخت توربین‌های بادی بزرگ با ظرفیت دو مگاوات است، گفت: تقریبا طراحی اولیه این توربین به پایان رسیده و طراحی‌های نهایی توربین در حال انجام است. برای طراحی اولیه پره، گیربکس و ژنراتور از خارج از کشور وارد می شود پس از تست و در صورت پاسخ مناسب، کار ساخت داخل انجام می‌شود که امیدواریم با تامین منابع مالی در دو تا سه سال آینده این امکان فراهم شود.

توربین بادی ۶۶۰ کیلووات ساخت داخل در سایت صفه اصفهان نصب شده و از تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال۹۰ تا اواسط فروردین ماه سال جاری، ۱۰۰هزار کیلووات برق به شبکه سراسری تزریق کرده است. همچنین این توربین ۶۶۰ کیلووات قادر است به طور سالیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید کرده و ضمن صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی به میزان ۴۰۰ هزار متر مکعب از انتشار هزار تن گاز دی اکسید کربن نیز در سال جلوگیری کند.


آخرین اخبار

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. حسن فولادگز:

    اینجانب برای ساخت توربینهای بادی با هزینه بسیار کم وراندمان کاری بسیار ساده ایده جدیدی دارم که از مسیول محترم در خواست میکنم که با اینجانب تماس بگیرند,
    ۰۹۱۳۳۰۲۵۳۷۲

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.