نخستین رمان ساموئل بکت بیش از ۹۵۰ هزار پوند فروخته شد

فروردین ۱۴۰۳

در حراج ساتبی لندن

دستنوشته‌های مورفی، اولین رمان ساموئل بکت در حراجی ساتبی به مبلغ ۹۶۲ هزار و۵۰۰ پوند فروخته شد. خریدار این دستنوشته‌ها دانشگاه ردینگ است که قصد دارد آن را به مجموعه‌اش که حاوی بیش از ۵۰۰دستنوشته و چرکنویس است اضافه کند.

به گزارش هنرآنلاین، این مجموعه شامل شش دفترچه یادداشت و پر از طرح و خط خطی و نوشته هایی است که مجموعا چرکنویس اولین کار عمده این نویسنده به شمار می‌رود.

بنابر این گزارش، پیت کسل، سخنگوی دانشگاه دربارهٔ این خرید گفته که هزینه این مجموعه از طریق فروش بعضی دیگر از اموال دانشگاه تامین خواهد شد.

همچنین پرفسور جیمز نولسون از دانشگاه ردینگ که مبلغ نهایی را از سوی دانشگاه در حراج پیشنهاد داده نیز گفته که این حراجی مهمترین “حراج دستنوشته” در چند دهه قبل است. او افزوده که دستنوشته‌های بکت بیش از پنجاه سال در دست مالکان خصوصی بوده است.

به نوشته بی.بی.سی، دکتر گابریل هیتون، متخصص امور دستنوشته ها در حراجی ساتبی، می‌گوید که این دفترچه‌ها دریچه منحصربفردی را رو به ذهن بکت می‌گشاید. دستنوشته این رمان که در ابتدا “ساشا مورفی” نام داشت، حاوی طرح هایی از چارلی چاپلین و جیمز جویس و مقداری خط خطی و ویرایش است. دکتر هیتون گفت: “ما شمردیم و دیدیم که جمله اول رمان، به هشت شکل مختلف نوشته شده است.”

این رمان که اولین بار در سال ۱۹۳۸ انتشار یافت، داستان مورفی و آرزویش برای فاصله گرفتن از زندگی است.

دکتر هیتون می‌گوید که این دستنوشته ها برای اولین بار نشان می‌دهد که بکت موضوعات عمده ای نظیر “تمایل به خاتمه دادن به هرگونه تماس انسانی” را که در سراسر آثارش تکرار می‌شود، می‌کاود. او می‌گوید که این نوشته ها اصلاحات و ویرایش های نویسنده را در روند “تلاش برای آغاز کردن کتاب” نشان می‌دهد.

سال قبل اولین چاپ مورفی که در سال ۱۹۳۸ انتشار یافته، به مبلغ ۱۲ هزار پوند به فروش رفت. این دستنوشته‌ها که به دوست و همکار بکت، برایان کافی، سپرده شده بود، در سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی به یک کلکسیونر شخصی فروخته شد و پس از آن ورثه او، آنها را فروختند.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.