نخستین زن برای‌سفر بی‌بازگشت به مریخ+ عکس

۲۰خردادماه،

ممتازنیوز: والنتینا ترشکووای ۷۶ ساله اظهار کرد: مریخ سیاره مورد علاقه وی بوده و رویای سفر به آن را دارد.

این فضانورد روس گفت: ما محدودیت‌های انسان را می‌شناسیم و برای ما این مساله مانند یک رویا باقی مانده است. به احتمال بسیار اولین سفر بدون بازگشت خواهد بود اما من برای آن آماده‌ام.

ترشکووا که در سن ۲۶ سالگی پس از انجام یک سفر فضایی تک نفره به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل شده بود، اظهار کرد که بخشی از گروهی بوده که امکان سفر به سیاره سرخ را بررسی می‌کردند.

این کارگر سابق کارخانه نساجی، ماموریت فضایی خود را در سال ۱۹۶۳ در فضاپیمای ووستوک VI انجام داد.

وی یک زمانی که در یک برنامه فضانوردی در مسکو استخدام شد، یک چترباز آماتور بود.

او به همراه سه زن دیگر به عنوان بخشی از پروژه کروشف برای اعزام اولین زن به فضا از اتحاد جماهیر شوروی آموزش دیده بود. اما ترشکووا تنها زنی بود که این ماموریت را به پایان رساند.

وی به همین سبب عنوان قهرمان اتحاد شوروی را به دست آورد.

در طول این ماموریت سه روزه، ترشکووا ۴۸ بار زمین را دور زده و در آن زمان رکورد تازه تکمیل بیشترین مدار در کوتاهترین زمان را ثبت کرد.

پرواز وی یک پروگاندای بزرگ برای اتحاد جماهیر شووری بود. ترشکووا بعدها مدال طلای صلح را برای نقش خود به عنوان سخنگوی اتحاد جماهیر شوروی از سازمان ملل دریافت کرد.

در روز ۱۶ ژوئن(۲۶ خرداد)، روسیه پنجاهمین سالگرد پرواز تاریخی ترشکووا را جشن خواهد گرفت.

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که فضانوردان در مسیر سفر به مریخ در معرض بمباران تابشهای کیهانی برابر با هفته‌ای یکبار سی‌تی اسکن کامل بدن در طول یکسال قرار خواهند گرفت.

این دوز برای افزایش خطر ابتلا به سرطان تا سه درصد در آنها کافی است اما کارشناسان اخطار داده‌اند که ابهامات بسیاری در مورد تاثیر محیط فضا بر بدن انسان وجود دارد.

ناسا قصد دارد یک گروه فضانورد را تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به مدار سیاره مریخ بفرستد. سازمانهای خصوصی مانند گروه Inspiration Mars نیز به دنبال داوطلبانی برای اعزام به مریخ می باشند.

خبرگزاری ایسنا


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.