نخستین عمل تعویض دریچه میترال و تری کوسپید با یک دستگاه تازه

۳۰ آبان ،

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبر گزاری مهر، در پی انجام اولین عمل جراحی تعویض دریچه میترال و تری کوسپید با به کارگیری دستگاه Pulse cat که روز شنبه ۲۷ آبان ماه سالجاری در بیمارستان شریعتی انجام شد، دکتر ماندگار فوق تخصص جراحی قلب و عروق اعلام کرد: بیماری که این جراحی بر روی او انجام شده، زنی ۵۱ ساله است که در اثر بیماری دریچه ای قلب دچار کاردیومیوپاتی یا ضعف عضله قلب شده است.

رئیس بخش پیوند و جراحی قلب بیمارستان شریعتی با تشریح وضعیت این بیمار گفت: این بیمار در مراحل انتهایی بیماری قلبی بسر می برد و وضعیت او به گونه ای بود که برای جراحی بدون کمک دستگاه Pulse cat دچار مشکل می شدیم.

ماندگار با اشاره به تجهیزات لازم در زمینه جراحی قلب گفت: برای کمک به عضله قلب ضعیف دو نوع دستگاه در اختیار داریم که یک نوع آن Assistant Device های موقت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نوع دیگر دستگاه پمپاژ کننده است که تمامی بخش های جراحی قلب ملزم به داشتن آن می باشند که خوشبختانه در این بخش نیز وجود دارد ولی با توجه به نارسایی شدید قلب راست و چپ بیمار نمی توانستیم بیمار را تنها با کمک این دستگاه جراحی کنیم. بنابراین نیاز به تعبیه یک دستگاه کمک کننده قلب چپ برای بیمار داشتیم.

وی با بیان آنکه دستگاه Pulse cat برای اولین بار است که در ایران و در بیمارستان دکتر شریعتی نصب می گردد، گفت: این دستگاه یک کاتتر بسیار باریک است که می توان آن را بدون باز کردن سینه، داخل قفسه سینه قرار داد ولی از آنجایی که این بیمار مورد جراحی باز قرار گرفته بود، این دستگاه را از طریق باز کردن سینه در بدن بیمار تعبیه کردیم.

ماندگار با اشاره به مزیت دستگاه Pulse cat گفت: مزیت این دستگاه آن است که پایه موتوری که این دستگاه را می چرخاند، موتورهمان دستگاهی است که در تمامی بیمارستانها وجود دارد.

رئیس بخش پیوند و جراحی قلب بیمارستان شریعتی، ضمن تشریح کارکرد خوب دستگاه Pulse cat گفت: در حال حاضر تقریباً ۵/۲ لیتر Cardiac Output با این دستگاه ایجاد می کنیم و در حقیقت این دستگاه یک بطن مصنوعی (Ventricle) است که با بکارگیری آن فشار خون بیمار به ۱۳۰ میلی متر جیوه رسیده است و شرایط بیمار کاملاً پایدار (Stable) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیمار روز شنبه مورد جراحی قرار گرفته است و ۴۸ ساعت است که این دستگاه به صورت موقت کار می کند با این حال می توان آن را حتی تا دوهفته نگه داشت.

وی با بیان آنکه امروز بعدازظهر دستگاه Pulse cat را از بیمار خارج می کنیم، گفت: این دستگاه کار خود را بخوبی انجام داده است و در ساعات اولیه ای که احتیاج داشتیم تا برون ده قلبی بیمار به اندازه کافی باشد، به ما کمک کرده است.

ماندگار با اشاره به وجود تاییدیه های اروپایی دستگاه Pulse cat و صدور مجوز مصرف آن از وزارت بهداشت گفت: برای بخش هایی که با بیماران مشکل دار و بیمارانی که ضعف عضله قلب دارند سرو کار دارند، وجود این دستگاه واجب است، بخصوص برای بخش پیوند و جراحی قلب بیمارستان شریعتی که باسابقه دارترین بخش پیوند قلب این مملکت است و عمل پیوند در آن بوفور انجام می گردد، وجود آن ضرورت بیشتری دارد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پس از پیوند قلب، ممکن است با مشکل کاهش برون ده قلبی بیمار مواجه شویم. بنابراین وجود دستگاه Pulse cat در بخش هایی که برنامه پیوند قلب در آن انجام می گردد، حتماً لازم است.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. رویاسلطانی همسربیمارعلی حسین کلاگر:

    سلام باسپاس فراوان ازجناب دکتر ماندگارکه تمامی مشکلات مالی رادرکنارمشکلات جسمانی قلبی بیماران تحمل وبردباری مینمایند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.