نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند غیرخویشاوندی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور

نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند غیرخویشاوندی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور

رییس پژوهشکده‌ هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی از انجام نخستین عمل پیوند غیرخویشاوندی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در این مرکز خبر داد.

به گزارش دریچه خبر ، پروفسور اردشیر قوام‌زاده افزود: سه ماه پیش بر روی یک بیمار مبتلا به سرطان خون، پیوند مغز و استخوان از یک دهنده‌ی غیر خویشاوند انجام شد که پیوند موفقیت‌آمیز بوده و حال عمومی بیمار مطلوب است.

وی با اشاره به این که هم اکنون سه هزار نمونه در بانک عمومی سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی وجود دارد خاطرنشان کرد: ما برای افزودن تعداد این نمونه‌ها با مشکلات کمبود تجهیزات و کمبود اهداء کننده مواجهیم؛ اما هر چه تعداد این نمونه‌ها و تعداد اهداکننده‌ها بیشتر باشد، احتمال یافتن نمونه‌های مناسب برای اهدای غیر خویشاوند بیشتر و درصد موفقیت پیوند بالاتر خواهد بود.

پروفسور قوام‌زاده ادامه داد: هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند مغز استخوان این مرکز هستند که تعداد زیادی است و ما برای ارائه‌ی خدمت به آنها با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

دبیر سمینار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران درباره‌ی تعداد پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بیمارستان شریعتی اظهار کرد: نخستین پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران در سال ۱۳۶۹ در همین بیمارستان انجام شد که در ابتدا تنها توانایی انجام ۱۲ پیوند در سال را داشتیم اما این آمار در سال گذشته به ۴۰۰ بیمار رسیده و هم اکنون می‌توانیم ادعا کنیم از معدود مراکز پیوند در دنیا هستیم که توانایی انجام این تعداد پیوند در سال را دارد.

وی افزود: از این تعداد حدود ۱۱۰ پیوند در مورد کودکان نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بوده است که در این زمینه هم جزء برترین‌ کشورهای دنیا به شمار می‌آییم.

رییس پژوهشکده‌ی هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی با اشاره به این که این مرکز برای درمان ۶۰ بیماری مانند بیماری‌های خونی بدخیم و غیر بدخیم، ژنتیک، متابولیک و بیماری‌های نقص ایمنی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام می‌دهد، گفت: بر اساس آمار جمعیت ۷۵ میلیونی کشور ما نیاز به ۱۵۰۰ پیوند در سال دارد. اما این مرکز و دیگر مراکزی که در تهران و چند شهر دیگر تاسیس شده‌اند جمعا می‌توانند ۶۰۰ پیوند در سال انجام دهند که هنوز تا برطرف کردن نیاز بیماران در این زمینه راه زیادی در پیش داریم.

پروفسور قوام‌زاده همچنین در مورد ضرورت برگزاری سمینار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران گفت: ما از سال ۱۹۹۱ میلادی پیوند سلول‌های بنیادی را آغاز کردیم اما این موضوع هنوز برای کشور ناشناخته است. به همین دلیل نیاز داریم که در این زمینه اطلاع‌رسانی شده و برای تکامل هماتولوژی و آنکولوژی در کشور که نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز است، کارهای علمی و تخصصی بیشتری انجام شود.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.