نخستین مرکزمطالعات ایران و هند در دانشگاه ‘روهیل کند’هند افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایرنا این مرکز به منظور گسترش تحقیقات و مطالعات درباره مشترکات دوکشور در بخش های مختلف سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی راه اندازی شده است.

اجرای طرح های تحقیقاتی و پژوهشی درباره تاریخ و فرهنگ ایران و هند، ارایه مقالات و برگزاری همایش ها و نشست های علمی ازجمله برنامه های این مرکز عنوان شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در مراسم افتتاح این مرکز با اشاره به سابقه طولانی اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و هند، افتتاح این مرکز را زمینه مناسبی برای شناخت هرچه بهتر تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور و معرفی آن به جهانیان دانست.

سید مهدی نبی زاده تاکید کرد اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ایران و هند باید با همکاری مشترک و مطالعاتی دقیق و برنامه ریزی شده برای معرفی هرچه بهتر اشتراکات فرهنگی دو کشور و غنای فرهنگ شرق تلاش کنند.

وی همچنین به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در طول سی سال گذشته در عرصه های مختلف علم و فن آوری و تعداد دانشجویان و سطح علمی دانشگاههای ایران اشاره کرد.

قانم مقام دانشگاه ‘روهیل کند’ نیز به اشتراکات زبانی، فرهنگی و تاریخی دو ملت اشاره کرد وگفت: ایران در دوران قدیم یکی از تمدنهای اولیه بشر و تاثیرگذار بود و امروز نیز جایگاه آن به دلیل انرژی و جمعیت جوان و درآمد سرانه بالا و علاقه مندی جوانان آن برای علم و دانش از اهمیت والایی برخوردار است.

پرفسور ‘محمد مزمل’ افزود: ایران همسایه تاریخی هندوستان بوده و زبان اردو از مشترکات هندی و ایرانی بوجود آمده است.

وی گفت: هدف از بنیانگذاری این مرکز را مطالعه و پژوهش برای بررسی ابعاد مختلف روابط تاریخی و فرهنگی دوکشور دانست.

دانشگاه روهیل کند از دانشگاه های معتبر در شهر برلی ایالت اوتارپرادش هند است که با ۲۰ دپارتمان بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در ۲۱۸ دانشکده آن تحصیل می کنند.

دراین دانشگاه همچنین دانشکده هایی ویژه بانوان وجود دارد وبیش از ۴۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه مسلمان هستند.

ایالت اوتارپرادش با مرکزیت لکنو در شمال هند دارای ۱۹۰ میلیون نفر جمعیت است که بخش زیادی از مسلمانان این کشور در آن زندگی می کنند.

آساق ** ۵۸۹**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۲۳۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.