نخستین همایش معماری دست‌کند ایران پایان یافت

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به کرمان، در بیانیه ای که عصرچهارشنبه در اختتامیه این همایش قرائت شد، آمده است: بسیاری از کشورهای جهان با دارا بودن تعداد قابل توجهی از نمونه‌های شاخص میراث فرهنگی دست‌کند که ریشه در پیشرفت تمدن دارند، ممتاز هستند.

به این دلیل و با توجه به اهمیت راهبردی میراث فرهنگی در گسترش همکاری‌ها و ارتباطات اجرایی و با توجه به این‌که شرکت‌کنندگان بر این باورند که معماری دست‌کند اشاره به مفهوم ‘چشم‌انداز (منظر) فرهنگی’ دارد، می‌تواند برای همبستگی میان میراث فرهنگی و محیط سهم بسزایی داشته باشد و به‌عنوان وسیله‌ای سودمند برای تقویت نقش مؤسسه‌های محلی در پیشبرد برنامه‌های مدیریتی جامع و پیوسته‌ی میراث فرهنگی در منطقه‌ی اوراسیا نقش ایفا می‌کند و هدف آن ایجاد نگاه مشترک به گذشته‌ای مشترک به‌عنوان ابزارهای ایجاد آینده‌ای شکوفا و صلح‌آمیز است.

این بیانیه توجه مؤسسات و نهادهای ملی و بین‌المللی را به ضرورت تقویت حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی دست‌کند در قالب برنامه‌های منطقه‌یی و بین منطقه‌ جلب می کند.

شرکت‌کنندگان همایش، تجارب و دانش خود را در محوطه‌های گوناگون به اشتراک گذاشتند و به این ترتیب، تمایل خود را برای تقویت الگوهای موجود از طریق همکاری و توسعه دادن حفاظت جامع و راهبرد مدیریتی میراث فرهنگی بر پایه‌ی توانایی‌های موجود و ایجاد کلیت جامع‌تر مطرح کردند.

در این چارچوب میراث فرهنگی دست‌کند که تا کنون در حاشیه بوده، می‌تواند در تسهیل و ارتقای پژوهش‌ها، تحصیلات و آموزش با هدف ایجاد دانشی مشترک از فرهنگ مشترک منطقه‌ی اوراسیا و پیوندهای تاریخی با همسایگانش و فرآیندهایی که از طریق، یک تاریخ مشترک در گذشته شکل گرفته است، نقشی کلیدی بازی کند.

بر این اساس، شرکت‌کنندگان در این همایش تاکید دارند که میراث فرهنگی دست‌کند باید به‌عنوان یک اولویت در برنامه‌های کشورهای واقع در اوراسیا مد نظر قرار گیرد.

آنان همچنین بر لزوم برقراری نشست‌های مرتب به‌منظور نظام‌مند کردن الگوی جدیدی از همکاری با پایه‌های مستحکم‌تر تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این همایش همچنین خواستار به اشتراک نهادن دانش موجود و تجارب آموزنده در زمینه‌ی حفاظت میراث دست‌کند با توجه به توسعه سیستم‌های مدیرتی خلاق و همکاری‌های تازه و تلفیق خدمات گردشگری و فرهنگی سطح بالا شدند.

توسعه سیاست‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی جامع که نقش مؤسسات محلی را در مدیریت منطقه تقویت می کند و نیز تعیین حداقل مجموعه توانمندی‌هایی در زمینه‌ فعالیت‌های حرفه‌یی مرتبط با کل چرخه‌ مرتبط با نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و با مشارکت در توسعه‌ برنامه‌ریزی‌های آموزشی از جمله مواردی است که در بیانیه پایانی همایش بر آن تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان بر لزوم تشکیل یک مرکز اوراسیایی برای معماری دست‌کند به‌منظور گرد هم آوردن مؤسسات ملی، مقامات محلی و منطقه‌ ای با موضوع این نوع معماری به توافق رسیدند.

مرکز معماری دست‌کند مسوول شناسایی و ارتقای همکاری‌ها در منطقه و ارایه پیشنهادها، برای برنامه‌ریزی کشورهای همسایه است.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آمادگی خود را جهت ابلاغ بیانیه کرمان به مؤسسات مربوط در سطح ملی و بین‌المللی و ارتقای نشست‌های آینده اعلام می‌کند.

فراهنگ**۹۱۷۳**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۶۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.