نخستین کاهش هفتگی متغیرهای اصلی معاملات بورس در چهار ماه اخیر

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ارانیکو در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

چکیده: هفته پیش نیز شاخص بورس روند صعودی را ادامه داد، اما متغیرهای اصلی معاملات بازار سهام و تعداد خریداران برای اولن بار در ۴ ماه اخیر کاهش یافت.

بازار سهام کشور که در ماههای اخیر با روند صعودی قیمت‌ها، شاخص و متغیرهای اصلی معاملات و ثبت رکوردهای تازه بار دیگر مورد توجه ویژه قرار گرفته بود، در هفته پیش نتوانست نشانه‌های تداوم و تشدید رونق معاملات را به نمایش بگذارد.

عوامل موثر در روند نزولی معاملات

برپایه این گزارش تفسیری، عواملی چون اعلام ممنوعیت صادرات ۵۰ قلم کالا، مواضع وزیر صنعت در مورد بورس کالا و رشد شاخص، طرح سئوال مجلس از رئیس جمهور، لزوم اصلاح قیمت‌ها ،کاهش قیمت‌های جهانی، وضعیت نامساعد شرکت‌های خودرویی و سیمانی و اعلام گاه زیان بعضی شرکت‌های بورسی در عملکرد ۶ ماه اول سال، توقف بعضی نمادها و عدم عرضه اولیه سهام، تاخیر در عرضه‌های عمده شرکت‌ها به سبب مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر تغییر فر‌آیند معاملات عمده و غیره در این کاهش نقش داشتند.

کاهش همه متغیرهای اصلی معاملات

براساس این گزارش تفسیری، آمار و ارقام به ثبت رسیده در هفته پیش نشان می‌دهد، طی ۵ روز کاری هفته منتهی به ۱۰ آبان همه متغیرهای اصلی معاملات نسبت به هفته‌های مشابه پیش طی ۴ ماه اخیر با کاهش مواجه شده‌اند، به گونه‌ای که ارزش و حجم معاملات با ۱۷٫۲ و ۱۴٫۴ و تعداد خریداران با ۴٫۲ درصد افت به ثبت رسیده‌اند.

به این ترتیب طی هفته پیش بیش از ۱٫۸ میلیارد سهم عادی و حق تقدم به ارزش ۵۸۹ میلیارد تومان داد و ستد شد و از مجموع سهامداران فعال کشور فقط ۴۷ هزار و ۱۰۱ فرد حقوقی و حقیقی حاضر به خرید سهام شدند.

رشد اندک شاخص و رسیدن میانگین بازدهی بورس به ۲۰ درصد

با این اوصاف و در برابر کاهش این متغیرها ، روند رو به رشد شاخص بورس قطع نشد و با افزایش قیمت سهام بعضی شرکت ها مانند مخابرات و پالایشگاه بندرعباس و غیره ، دماسنج بازار سهام برای اولین بار قله ۳۱ هزار واحدی را فتح نمود.

در جریان این رکورد تازه که با رکورد ارزش روز ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی بازار سهام همراه بود، شاخص بورس در هفته پیش بر خلاف هفته‌های پیش تر فقط ۳۳۳ واحد افزایش یافت و در رقم ۳۱ هزار و ۸۲ واحد ایستاد.

با این رشد، از ابتدای سال تا هفته پیش ۵ هزار و ۱۷۶ واحد به ارقام شاخص بورس اضافه شد، تا میانگین بازدهی در بازار پر نوسان و با ریسک سهام به ۲۰ درصد برسد که هنوز هم از همه بازارهای موازی عقب بوده و حتی بعضی سهامداران هم نتوانسته زیان‌های یکسال و نیم اخیر را جبران نمایند.

مقبول ترین سهام هفته پیش بازار

در این میان و در شرایطی تعداد خریداران هفتگی سهام شرکت‌های ارزنده و بزرگ بورس هم کاسته شده که بررسی‌ها از مقبول ترین سهام هفته پیش بازار از نظر تعداد خریداران نشان می‌دهد، سهام پالایشگاه بندرعباس همچنان مانند چند وقت اخیر حاوی بالاترین تعداد خریدار است، به گونه‌ای که افزون از ۲۴۷ میلیون سهم این شرکت حاضر در بازار دوم توسط بیش از ۱۰ درصد کل خریداران یعنی ۴ هزار و ۴۰۵ نفر خریداری و راهی سبد سهام شد.

سهام فولاد مبارکه هم از سوی دو هزار و ۹۲۶ سرمایه گذار خرد و کلان خریداری شد، تا این شرکت بزرگ هم جزء مقبول ترین سهام در بازار کم رونق هفته پیش باشد.

شرکت های کالسیمین، سرمایه گذاری های غدیر و صندوق بازنشستگی، گل گهر، بانک ملت و تجارت الکترونیک پارسیان هم با بیش از هزار تا کمتر از دو هزار خریداری که داشتند، در زمره سهام مقبول بازار قرار گرفتند.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.