نخستین کشوری که قربانی بحران سوریه شد

در حالی که نخست وزیر لبنان نسبت به سوق یافتن آتش آشوب و بحران سوریه به کشورش هشدار داد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به تاثیر پذیری لبنان از ناآرامی‌های سوریه اظهار نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان با اشاره به دگیری‌های صورت گرفته در طرابلس بین دو منطقه باب التبانه و جبل محسن اظهار کرد: هر چند که ما نسبت به کشیده شدن آتش افروخته شده در کشور سوریه به لبنان هشدار می‌دهیم، اما واضح است که چندین گروه تمایل دارند که پای لبنان به این ناآرامی‌ها کشیده شود.
میقاتی تصریح کرد: ما به ساکنان طرابلس هشدار دادیم که به هیچ کس اجازه ندهند آن‌ها را به درگیری‌هایی که تنها ویرانی و کشتار به بار می‌آورد، بکشانند.
وی در ادامه افزود: ما از فرماندهی ارتش و نیروهای امنیتی خواستیم تا با کل توان خود در راستای متوقف کردن این درگیری‌ها فعالیت کنند و فرماندهی ارتش نیز به ما اعلام کرد که تمام تدابیر لازم را برای برقراری امنیت طربلس اتخاذ کرده است.
ساکنان دو منطقه باب التبانه و جبل محسن در خصوص وقایع سوریه دو موضع مختلف اتخاذ کرده‌اند، چرا که باب التبانه از مخالفان سوری و جبل محسن از نظام سوریه حمایت می‌کند.
از سوی دیگر، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به تاثیرپذیری لبنان از ناآرامی‌های سوریه اظهار نگرانی کرده و مجددا از تمام گروه‌ها خواست تا برای برقراری امنیت و ثبات لبنان تلاش کنند.
نولاند در جمع روزنامه‌نگاران تصریح کرد که کشورش به شدت از اقدامات خشونت‌آمیز که روند آن به ویژه در طرابس افزایش یافته نگران است.
وی از تلاش‌های ارتش و نیروهای امنیتی در برخورد با رخدادها و جلوگیری از کشیده شدن ناآرامی‌های سوریه به لبنان قدردانی کرد.
از سوی دیگر، خبرنگار “النشره” در طرابلس گزارش داد که تعداد بسیاری از افراد مسلح در چندین منطقه از طرابلس به ویژه در باب الرمل، میدان التل، ابو سمراء، الزاهریه و المنیاء مستقر شده‌اند.
در جدیدترین تحولات طرابلس، خبرنگار الجزیره نیز اظهار کرد: درگیری‌هایی که از دو روز گذشته آغاز شده است منجر به کشته شدن هفت تن و زخمی شدن ۱۰۰ تن دیگر از جمله سربازان ارتش شده است.
وی تصریح کرد: درگیری‌ها بعد از نشستی که میان نمایندگان منطقه باب التبانه و مسئولانی از ارتش شکل گرفت شدیدتر شد.
خبرنگار الجزیره به این مساله اشاره کرد که ساکنان باب التبانه شرط اجرای آتش‌بس را مجازات مسئولانی از ارتش دانستند که به منطقه باب التبانه شلیک کرده و منجر به کشته و زخمی شدن چند تن شدند.
وی اظهار کرد: ارتش با این شرط موافقت کرد اما اعلام داشت که شلیک گلوله به سمت باب التبانه و جبل المحسن در واکنش به منابع آتش افروزی‌ها در این مناطق بوده است.
درگیری‌ها در طرابلس از نیمه شب گذشته شدیدتر شده است و در این درگیری‌ها انواع سلاح مورد استفاده قرار گرفته که در پی آن چندین خانه آتش گرفته و خودروهایی نیز آسیب دیدند.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.