نخست‌وزیر سومالی دولت خود را معرفی نمود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

reuters1-41.jpg

نخست‌وزیر سومالی اعضای دولت تازه را اعلام نموده است؛ این اعضا موظف‌اند تا دوباره صلح را به سرزمینی که توسط جنگ داخلی در ۲۰ سال اخیر ویران شده، بازگردانند. این دولت تازه که تعداد اعضای آن بسیار محدود است شامل دو وزیر خانم نیز می‌شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، “عبدی فارح شردون سعید”، نخست وزیر سومالی روز یکشنبه اسامی اعضای کابینه خود را اعلام نمود و متعهد شد تا پس از ۲۰ سال نداشتن یک دولت مرکزی قوی، دوباره صلح رابه این کشور بازگرداند.

نخست‌وزیر سومالی گفت: پس از مذاکرات و رایزنی‌ها طولانی، اعضای کابینه خود را اعلام نموده‌ام که تنها شامل ۱۰ عضو می‌شود، در بین این اعضا برای اولین بار در تاریخ سومالی یک وزیر امور خارجه خانم قرار دارد.

کابینه ۱۸ نفره پیشی که یک دولت موقت را تشکیل داده بود مهلت اختیاراتش در ماه اوت به پایان رسید.

نخست‌وزیر سومالی گفت، دولت کوچکش امنیت را به این کشور باز می‌گرداند و اقتصاد فروپاشیده سومالی را دوباره احیا می‌کند.

نخست‌وزیر سومالی خانم “فوزیه یوسف حاجی عدن” را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب نمود و خانم “مریان قاسم احمد”، مشاور دولت موقت سابق به عنوان وزیر توسعه و خدمات اجتماعی برگزیده شد.

وزیر امور خارجه تازه سومالی درخصوص انتخابش عنوان داشت که یک نقطه عطف بوده است.

وی افزود: انتصاب من به عنوان وزیر امور خارجه برای کشور سومالی و به خصوص برای زنان این کشور بسیار مهم و تاریخی است. این اقدام صفحه تازهی برای موقعیت سیاسی کشور ما باز می‌کند و منجر به موفقیت و پیشرفت می‌شود.

دولت سومالی باید پس از ۲۰ سال قانون را مجددا احیا کند، امری که پس از سرنگونی محمد بسیارباره، رئیس‌جمهور فقید سومالی در سال ۱۹۹۱، از بین رفت.

با پشتیبانی سربازان اتحادیه آفریقا، حکومت سومالی در حال حاضر با الشباب، گروهی از شبه نظامیان تبهکار مرتبط با القاعده، در حال جنگیدن می باشند.

حملات نیروهای اتحادیه آفریقا در خارج راندن شبه نظامیان الشباب از پایگاه‌های شهری خود از جمله در موگادیشو، پایتخت این کشور طی ۱۵ ماه قبل بسیار موثر بوده‌ است.

عبدی فارح شردون، نخست وزیر سومالی یک تازه وارد در سیاست است که با عایشه حاجی علمی، یکی از فعالان برجسته صلح ازدواج نموده است.

وی به عنوان نخست وزیر سومالی در اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی توسط حسن شیخ محمود، رئیس‌جمهور این کشور معرفی شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.