نخست وزیراسپانیا: ‘یورو’ برگشت ناپذیر است

به گزارش ایرنا، ‘ماریانو راخوی’ این اظهارات را روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با ‘هرمان وان رامپوی’ رییس شورای اروپا در کاخ مونکلوای مادرید در واکنش به برخی اظهارات مبنی برخروج برخی از کشورهای بحران زده اتحادیه اروپا همچون یونان واسپانیا از حوزه پولی یورو عنوان کرد.

راخوی گفت: روند همگرایی در اتحادیه اروپا غیرقابل توقف است ودولت اسپانیا نیز حداکثر تلاش خود را برای تقویت همگرایی اقتصادی وموفقیت روند اتحادیه بانکی و مالی آن به عمل خواهد آورد.

وی افزود: دولت اسپانیا به اصلاحاتش برای کاهش کسری بودجه و تداوم بازسازی نظام مالی خود ادامه خواهد داد، چرا که ‘چالش ما، ایجاد فعالیت اقتصادی، رشد و تولید اشتغال است و پس از آن، روند امور رو به بهبودی خواهد رفت.’

راخوی خاطرنشان کرد: ‘چنین کاری دشوار است اما می توان آن را انجام داد.’

نخست وزیر اسپانیا همچنین این موضوع را که مادرید درحال مذاکره برای دریافت بسته نجات مالی از اروپا است، رد کرد وگفت که دولت او هنوز تصمیم نگرفته است چنین تقاضایی را انجام دهد.

وی گفت: ‘هیچگونه مذاکره ای وجود ندارد چون هنوز هیچ تقاضایی انجام نشده است’ .

راخوی درعین حال از بیان اینکه آیا سرانجام دولت اسپانیا به طور رسمی‌ تقاضای نجات مالی خواهد کرد، خودداری ورزید اما گفت:’ما همه اقدامات لازم را برای حفظ منافع اسپانیایی ها انجام خواهیم داد و بر اساس آن، تصمیم نهایی را در مورد تقاضای کمک خواهیم گرفت.’

وی افزود: اسپانیا فعلا در مسیر تعیین شده مبنی بر انجام تعهدات خود در قبال هم پیمانانش در اتحادیه اروپا حرکت می کند.

احزاب مخالف دولت اسپانیا و بسیاری از تشکلهای اجتماعی این کشور نگران آن هستند که تقاضای بسته نجات، موجب تشدید ریاضت های اقتصادی در این کشور جنوب غربی اروپا شود که تا همین جا نیز کمر مردم را خم کرده است.

این ریاضت ها که طی چند ماه اخیر صورت گرفته، با دو بار افزایش شدید مالیات ها ، کاهش خدمات عمومی به مردم، گران شدن خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش مقرری بیکاران، افزایش حداقل سن بازنشستگی به ۶۷ سال، حذف پاداش و اضافه کار کارمندان و اخراج بسیاری از کارکنان نهادهای عمومی همراه بوده، به گونه ای که موجب شده است اسپانیا هم اکنون با نرخ ۲۵ درصدی شاهد بیکاری بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باشد.

حزب سوسیالیست، بزرگترین حزب مخالف دولت اسپانیا، تاکید دارد که هیچ بسته نجاتی برای اقتصاد این کشور خوب نیست زیرا پیامدها و ریاضت های ناشی از آن و بدهی های سنگینی که بر دوش اسپانیا خواهد گذاشت، بسیار منفی و غیرقابل تحمل خواهد بود.

از سوی دیگر، حزب حاکم محافظه کار ‘مردمی’ می گوید اسپانیا برای خروج از بحران کنونی دو راه بیشتر فرا روی خود ندارد یا باید به اصلاح ساختارهای مالی و اقتصادی خویش که پیش شرط دریافت کمک های مالی از سوی اتحادیه اروپا است، تن دهد و در این زمینه، آلمان را الگوی خود می داند، یا آنکه با خودداری از اصلاحات یادشده، راهی را در پیش گیرد که امروز یونان گرفتار آن شده است.

بر همین اساس، راخوی امروز در واکنش به اعتراض گسترده احزاب مخالف و مردمی که به راهپیمایی های خود علیه ریاضت های اقتصادی حزب ‘مردمی’ ادامه می دهند، اظهارداشت: موقعیت کشور ایجاب می کرد که دولت وی در ماههای اخیر، ‘اقدامات دشوار ، سخت و پیچیده ای ‘ را انجام دهد.

نخست وزیر اسپانیا در پاسخ به این سوال که در صورت تقاضای احتمالی‌ کمک مالی‌ ، اروپا چه شرایط جدیدی را برای این کشور معین خواهد کرد؟ ، گفت که بعید می داند شرایط جدیدی برای اسپانیا تعیین شود.

وی افزود: شرایط ما همان شرایطی است که شورای اروپا ماه ژوئن گذشته هنگام موافقت با کمک یک صد میلیارد یورویی به بانک های اسپانیایی تعیین کرد و تعهدات جدید نیز در همین راستا خواهد بود.

راخوی در ادامه این کنفرانس خبری بر ضروت حل هر چه سریعتر مشکلات تامین مالی کشورهای حوزه یورو تاکید کرد وگفت: در شرایط کنونی کشورهایی مانند اسپانیا باید بهره های بسیاری را برای فروش اوراق قرضه خود که متناسب با شرایط اقتصادی آنها نیست، پرداخت کنند.

وی یادآور شد: مشکل اصلی‌ اسپانیا ، همچنان نرخ بالای ریسک اقتصادی این کشور است که امروز به میزان ۵۱۵ واحد بود .

فان رامپوی رییس شورای اروپا نیز در این کنفرانس خبری، مذاکره با اسپانیا در مورد شرایط بسته نجات مالی را رد کرد وگفت: این دولت اسپانیا است که باید ابتدا در باره تقاضای کمک مالی‌ از اروپا تصمیم بگیرد .

وی افزود: اتحادیه اروپا مسوولیت مشترک خود را در مورد بحرانی که اکنون دامنگیر اسپانیا شده و ریشه آن نیز ناشی از اشتباه در طراحی ساختار اصلی این اتحادیه است، به گردن می‌ گیرد وآماده است تا برای نجات اسپانیا ازاین وضعیت، به آن کمک کند.

رییس شورای اروپا خاطرنشان کرد: ریشه بحران اقتصادی و مالی اسپانیا، بدهی بخش خصوصی آن در پی بروز رکود در بخش ساخت و ساز مسکن بود اما ما آماده ایم به منظور حفظ ثبات مالی‌ اتحادیه در این زمینه به طور سریع اقدام کنیم .

رامپوی گفت: اگر بازارها همچنان بخواهند ریسک اقتصادی اسپانیا را بالا ببرند، سران اروپایی باید همت خود را برای کمک کردن به اسپانیا عملی سازند.

‘فرانسوا اولاند’ رییس جمهوری فرانسه نیز قرار است روز پنجشنبه برای بررسی وضعیت اقتصادی اسپانیا و راههای کمک به آن به مادرید سفر کند. پس از او نیز دولت اسپانیا، میزبان خانم ‘آنگلا مرکل’ صدر اعظم آلمان دیگر قدرت مهم اقتصادی اتحادیه اروپا خواهد بود.

ناظران می گویند هدف از این سفرها، تبادل نظر در مورد شرایط اعطای بسته نجات مالی به اسپانیای بحران زده از نظر اقتصادی است که بر اساس گزارش ها، تا چهار سال دیگر نخواهد توانست به رشد مثبت اقتصادی دست یابد.

اروپام **۱۲۳۴** ۱۵۵۱**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۷۶۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.