نرخ ارز در نمایشگاه کتب کاربردی دانشگاهی باید ثابت بماند

۲۷ آبان ،

به گزارش تفسیری خبرنگار حاضر در محل حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حامد میرزابابایی، رئیس دهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی دانشگاهی گفت: این نمایشگاه دویمن نمایشگاه تخصصی بعد از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که برای پر کردن خلا نمایشگاه کتاب تهران برگزار می شود و وزارت علوم و وزارت بهداشت حمایت خود را از نمایشگاه برداشته اند.
وی افزود: این نمایشگاه ۲ویژگی دارد یکی ثابت نگه داشتن نرخ ارز و دیگری فروش متمرکز که سبب شده فروش کتاب ۲قیمتی نباشد وتمام مراحل ارسال کتاب و قیمت گذاری بصورت آنلاین توسط سایت انجمن انجام شود.
میرزابابایی افزود: در شرایط اقتصادی که کشور با آن درگیر است ناشرین بین المللی که آسیب پذیرترین قشر ناشر است با توجه به رو به رو بودن آن ها با نرخ ارز باید ار این ناشران حمایت شود.
وی افزود: قرار بود این دوره نمایشگاه تعطیل شود اما با توجه به سوابق درخشان نمایشگاه این موضوع کنسب شد.
وی در مورد مشکلات نمایشگاه گفت: مسئله افزایش نرخ ارز سبب شده که هزینه های بالایی برای استفاده از حقوق معنوی کتب و اجاره فضا نمایشگاه توسط انجمن پرداخت شود و کتاب هایی که با ارز ۱۰۰دلار خرید می شد افزایش قیمت پیدا کرده و بسیاری از ناشران دچار ضعف های مالی برای خرید و حمل کتاب شده وبه این منظور از این دوره یک روز از وقت برگزاری نمایشگاه کاهش یابد.
وی افزود: در دوره های پیش برنامه های جنبی زیادی داشتم که در این دوره حذف کسر که شامل نشست ناشران و پیگیری و وضعیت مالیاتی ناشران و پیگیری اتحادیه ناشران برای اولین بار بود.
رییس نماشگاه افزود: بسیاری از قراردادها محدود شد و کاهش تبلیغات داشتیم و وقتی بسیاری از دانشگاه های کشور نیز برای اطلاع رسانی همکاری نکردند.
وی افزود: ناشران از تعیین ارز دخالت نداشته و پیش بینی می شود فروش ریالی نمایشگاه تا ۶۰ درصد کاهش باید وبه این سبب قشر دانشگاهی کشور نمی توانند از تخفیف حداکثری استفاده کنند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار و ۱۹۴ عنوان کتاب به نمایشگاه رسیده که ۴۸ هزار و ۷۰عنوان “عربی” و بقیه لاتین و انگلیسی است که از این مجموع ۶هزار و ۴۰۰ عنوان هنر ،۱۵ هزار عنوان علوم پایه، ۲هزار عنوان علوم انسانی، ۱۴ هزار فنی مهندسی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب پزشکی و یک هزار عنوان مرجع است که هیچ نمایشگاه کتابی با این وسعت شرکت نمی کند.
وی در مورد سالهای چاپ کتاب های حاضر در نمایشگاه افزود: ۱۷۲ عنوان ۲۰۲۲، ۶هزار و ۶۰۰ عنوان ۲۰۱۲، ۱۸۰عنوان ۲۰۱۱، ۲هزار عنوان ۲۰۱۰و بقیه ۲۰۰۷ به پیش می باشند که یک بار انتشار یافته اند که در ۱۹ کارگذار به نمایندگی از ۷۰۰ناشر حضور دانده.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه وزارت ارشاد و گمرک همکاری مطلوبی درترخیص و قیمت گذاری مناسب برای این نمایشگاه نداشته‌اند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.