نرخ ارز مرجع به طور حتم تغییر می کند

به گزارش ایرنا، ‘ محمود بهمنی ‘ شامگاه شنبه در مراسم افطاری که در محل بانک مرکزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک مرکزی برای تغییر نرخ ارز مرجع دارای راهکارهایی است، افزود: بانک مرکزی می تواند مابه التفاوت نرخ کنونی ارز مرجع ( ۱۲۲۶ تومان) را برای کالاهای اساسی ارایه کند.

وی افزود: نباید ارز مرجع را برای کالاهایی نظیر خودرو و سایر کالاها ارایه کرد، البته بانک مرکزی قصد دارد به واردات چهار یا پنج کالای اساسی کمک کند تا ظرفیت ذخیره سازی تکمیل شود.

بهمنی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص اخبار منتشر شده از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه بانک مرکزی به زودی نرخ جدید ارز مرجع را اعلام می‌کند، اظهار داشت: به دوستان و همکاران در بخش های مختلف توصیه می شود که اجازه دهند نهادهای ذیربط در خصوص نرخ ارز مرجع و سایر مسایل بانکی و ارزی اظهارنظر کنند.

به گفته ی وی ، مسئولی از سازمان غله و یا سایردستگاه ها نمی تواند در خصوص مسایل ارزی اظهارنظر کند.

رییس کل بانک مرکزی درپاسخ به این پرسش که آیا درجلسات مشترک بانک مرکزی با سایر دستگاه ها و مجلس درخصوص تغییر نرخ ارز مرجع صحبت شده است، گفت: این امر صحیح است، اما هیچ کس نرخ جدید ارز مرجع را نمی داند و من به موقع این نرخ را اعلام می کنم.

بهمنی با اشاره به پرداخت ارز به نرخ مرجع به اولویت های یک و دو واردات کالا، تاکید کرد که برهمین اساس بسیاری از اولویت های وارداتی باید ارز مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند.

رییس شورای پول و اعتبار در خصوص معاملات گواهی ارزی نیز اظهارداشت: زمانی که بانک مرکزی ارز را به میزان مورد نیاز بورس ارایه کند، به طور قطع نرخ ارز در بازار نیز کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز کشور با مشکلی مواجه نیست و منابع ارزی مناسبی در اختیار است، گفت: یکی از دلایل اولویت بندی برای تخصیص ارز این است که با وجود منابع ارزی مناسب در کشور، دلیلی ندارد که در شرایط تحریم این منابع را به سادگی از دست بدهیم ، زیرا این امکان وجود دارد که بخواهیم در دوره ای طولانی با منابع موجود کشور را اداره کنیم.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود، نباید ارز کشور را با هدف کاهش قیمت آن در بازار برای مدت کوتاه به صورت گسترده تزریق کنیم، زیرا این امر درست نیست و لزومی ندارد که در شرایط کنونی ارز را به هر کالایی تخصیص دهیم .

بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد مشکلات سال گذشته ارزی دوباره در سال جاری تکرار شود، این امر را بعید دانست.

** راه اندازی معاملات گواهی ارزی حداکثر تا ۱۰ روز آینده

رییس کل بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بورس ارز و انجام معاملات گواهی ارزی نیز گفت: بازار قیمت را تعیین می کند و بانک مرکزی نیز تابع تصمیمات اکثریت است.

بهمنی در پاسخ به پرسشی در خصوص تمکین صرافی ها از نرخ جدید ارز مرجع گفت: این امر به صرافی ها ارتباطی ندارد ،زیرا زمانی که صادرکننده و بانک مرکزی ارز را در بورس ارایه می کنند، صرافی هم باید از نرخ ها تمکین کند و این امکان وجود دارد که نرخ آنها به میزان اندکی با نرخ بورس متفاوت باشد.

** مخالفت بهمنی با تفکیک بانک کشاورزی از وزارت اقتصاد

بهمنی در خصوص طرح جداسازی بانک کشاورزی از وزارت اموراقتصادی و دارایی و پیوستن آن به وزارت جهاد کشاورزی که امروز قرار است در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، گفت: معتقدم نباید بانک ها را تکه تکه کرد، زیرا این امکان وجود دارد که سایر وزارتخانه ها نیز خواهان در اختیار داشتن یک بانک باشند که در این صورت در نهایت بانک ها هر کدام زیر نظر یک وزارتخانه می روند و هر کدام نیز عملکرد متفاوتی خواهند داشت.

به گفته ی وی ، در این صورت این امکان وجود دارد وزارتخانه های دیگر نیز خواستار تفکیک بانک هایی نظیر صنعت و معدن و مسکن باشند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سیستم بانکی باید به صورت همگون عمل کند، اظهار داشت: بانک مرکزی در صورتی که بانک ها در اختیار هر وزارتخانه ای باشند، نظارت خود را تشدید می کند تا کوچکترین سوء استفاده ای از این تفکیک نشود، زیرا بانک ها باید اصول تبیین شده بانک مرکزی را رعایت کنند.

اقتصام** ۹۱۴۱ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۴۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.