نرخ “بهره بانکی” بهترین روش برای کنترل نرخ “ارز”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

محمدحسین فاتحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،‌ با بیان اینکه تغییر نرخ سود سپرده می‌تواند با تغییر قیمت ارز همراه باشد، گفت: زمانی که بازاری سود کمتری به مشتریان می‌دهد خواه ناخواه این عامل سبب خروج سرمایه از آن و سوق یافتن به سمت بازارهایی می‌شود که سود بیشتری می‌دهند.
 
این کارشناس عنوان کرد: متأسفانه بازار  ما این علامت را به سپرده‌گذاران می‌دهد که با کاهش نرخ بهره سپرده گذاری مردم به بازارهایی گرایش پیدا کنند که سود بیشتری به دست می‌آورند.
 
وی ادامه داد: در بازار ارز ما درجه نقدینگی بسیار بالاست به طوری که ما در هر ساعت هر مقداری که بخواهیم می‌توانیم خرید و فروش داشته باشیم ولی این موضوع در بازار اوراق بهادار وجود ندارد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: نرخ بهره بانکی یکی از روش‌های کنترل ارز در کشورهایی است که حتی سعی می‌کنند در بازار ارز مداخله مستقیم نداشته باشند. به عنوان مثال کشورهایی مثل آمریکا که در یک روش،‌ دولت به هیچ‌وجه مداخله نمی‌کند که به آن ارز شناور می‌گویند ولی بعضی مواقع از طریق بازارهای ثانوی روی عرضه و تقاضا که نرخ ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهند دخالت دارد که ما این کار را انجام داده‌ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: کارشناسان بانک مرکز قطعا به این امر واقف بوده‌اند که با تغییر نرخ بهره نرخ ارز هم تغییر می‌کند.
 
وی گفت: وقتی نرخ بهره کم شود این سبب خروج سپرده‌های مردم از بانک و رفتن به سمت بازار دلار و سکه می‌شود که درجه نقدینگی بالایی دارد و به طور سنتی سود متعارفی بیش از نرخ سیستم بانکی به مرم می‌دهد.
 
وی دربارهٔ راه جلوگیری از افزایش قیمت نرخ ارز گفت: ما باید به رفتار عقلایی مردم آگاه باشیم مسلما مردم منافع خودشان را درجه اول تصمیم‌‌گیری‌ها قرار می‌دهند که برای این کار باید بازارهای جاذب‌تری برای آنها بوجود آوریم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بهترین راهکارها،‌ بازار بورس و اوراق قرضه است تا مردم بتوانند سرمایه‌هاشان را در فرآیند تولید ملی قرار دهند.
 
این کارشناس ادامه داد: اگر ما بتوانیم فضای کسب و کار را آرام کنیم و سود متعارفی را در کوتاه‌مدت فراهم کنیم قطعا این سرمایه‌ها به بازارهای اوراق بهادار سوق پیدا می‌کند یا حتی آغاز به فعالیت‌های اقتصادی در قالب بنگاه‌های کوچک و تعاونی‌ها خواهد شد.
 
وی ادامه داد:‌ متأسفانه شاخصی که نشان دهد این فعالیت‌ها در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت دارای چه اندازه سود می باشند وجود ندارد.
 
وی افزود: در این تلاطماتی که دربارهٔ نرخ حامل‌های انرژی و نرخ بهره و این قبیل پارامترها که در تصمیم‌گیری‌ بنگاه‌های اقتصادی و سود آنها تأثیرگذار است این آرامش را نمی‌بینیم.   
 
وی گفت: تأخیرهای چند باره دولت در اعلام نرخ حامل‌های انرژی که دائما ضد و نقیض شنیده می‌شود این آرامش را از بازار گرفته حتی بازار سهام نیز در این چند روزه رشد خوبی داشته ولی باز هم قطعی نیست که این روند ادامه پیدا کند؛‌ چون تحت‌تأثیر نرخ بهره می‌باشد.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر شوکی که به بازار وارد شد برای مدتی می‌تواند بازار را تسکین بدهد ولی طی زمان اثرش را از دست می‌دهد.
 
وی اشاره کرد: همین عوامل سبب می‌شود که این سرمایه به بازارهای غیررسمی نیز سوق پیدا کند که نه تنها سود ملی ندارد تخریب‌کننده است که بخشی از منابع را از تولید خارج می‌کند.
 
وی در پایان گفت: دولت هیچ راهی ندارد مگر اینکه به بخش تولید مراجعه کند و برنامه‌ای که مورد توجه صنعت‌گران است مثل نرخ ارز،‌ عوارض و بهره برای یک مدت طولانی حداقل سه ساله ارائه دهد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.