نرخ تورم را مرکز آمار منتشر می‌ کند

بینا- از پایان امسال نرخ تورم توسط مرکز آمار اعلام می‌شود. این خبری است که رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد. رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به دلایل اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی گفت: مرکز آمار نرخ تورم را تهیه می‌کند و به‌صورت محرمانه برای مقامات می‌فرستد. به گزارش ایسنا، عادل آذر اظهار کرد: در تهیه نرخ تورم در سه محور سبد کالا، سال پایه و تورم شهر و روستا با بانک مرکزی اختلاف نظر داشتیم و با توجه به اینکه از گذشته نرخ تورم براساس سری زمانی بانک مرکزی محاسبه می‌شد، بنا شد تا پایان سال ۹۱ نرخ تورم را بانک مرکزی اعلام کند.
وی با بیان اینکه اکنون نیز نرخ تورم را تهیه می‌کنیم و به‌صورت محرمانه برای همه مقامات می‌فرستیم، گفت: از پایان امسال نرخ تورم را مرکز آمار اعلام می‌کند. به گزارش همشهری، اختلاف نظر بر سر مرجع رسمی آمارهای اقتصادی با ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه از سال گذشته بالا گرفت؛ چرا که مرجع رسمی انتشار آمار را مرکز آمار ایران دانسته است اما این اختلاف همچنان باقی مانده که آیا نهادهای دیگر به‌ویژه بانک مرکزی- که همواره نرخ تورم و سایر شاخص‌های کلیدی اقتصادی به‌ویژه آمارهای ناظر بر بازار پول را در طول تاریخ تهیه و منتشر کرده است- دیگر حق تهیه و انتشار آمار را نخواهد داشت؟
تفسیرهای گوناگون از مفاد قانون برنامه پنجم توسعه درخصوص مرجع رسمی آمار کشور در سال گذشته باعث توقف انتشار آمارهای اقتصادی شد تا اینکه فشار رسانه‌ها و اصرار نمایندگان مجلس باعث شد تا گره آمارهای اقتصادی به‌صورت ناقص و موقت باز شود. هنوز مقامات ارشد بانک مرکزی نسبت به اظهارنظر رئیس مرکز آمار ایران واکنشی نشان نداده‌اند. رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به اینکه آیا آمار جدیدی از طبقات مختلف جامعه در مورد هدفمندی دارید؟ گفت: از نیمه دوم سال ۹۰ مسئولیت مسائل مربوط به یارانه‌ها از مرکز آمار جدا و به سازمان هدفمندسازی منتقل شد و متولی اصلی، این سازمان خواهد بود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.