نرخ رشد مصرف سیمان منفی شد

۱۹م دیماه ،

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی آمار چند سال قبل مربوط به مصرف سیمان در کشور نشان می‌دهد که بالاترین نرخ رشد مصرف ۹ ماهه سیمان مربوط به سال ۱۳۸۹ به میزان ۱۸٫۳ درصد بوده است. این نرخ رشد در ۹ ماهه سال قبل به ۶٫۵ درصد کاهش یافت. اما نکته جالب اینجاست که نرخ رشد مصرف سیمان در ۹ ماهه امسال به منفی ۱٫۴ درصد رسیده است. در این مدت بیش از ۵۳ میلیون تن سیمان در کشور مصرف شد.

منفی شدن نرخ رشد مصرف سیمان در کشور نشان می‌دهد که بخش ساخت و ساز نیز در سال جاری با کاهش تولید و رکود مواجه بوده است.

در ۹ ماهه سال حجم سیمان تحویلی کارخانه‌های داخلی (بازار داخل و صادرات) به بیش از ۵۳٫۵ میلیون تن رسید. رقمی که در ۹ ماهه سال ۹۰ معادل ۵۱٫۳ میلیون تن بود.

در ۹ ماهه امسال بیشترین میزان تحویل سیمان توسط کارخانه‌ها مربوط به خرداد ماه به میزان ۶٫۵ میلیون تن بود. ماه‌های مهر و شهریور نیز از نظر میزان تحویل سیمان در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از سوی دیگر حجم تحویل سیمان داخلی کشور نیز در این مدت به ۴۴٫۲ میلیون تن رسید که نسبت به ۴۴٫۸ میلیون تنی سال قبل کاهش نشان می‌دهد. در ۹ ماهه امسال حجم سیمان تحویلی برای صادرات بالغ بر ۹٫۳ میلیون تن شد که بالاترین رقم در چند سال قبل محسوب می‌شود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که صنعت سیمان ایران برنامه‌ریزی درستی برای صادرات محصولاتش نداشته باشد با توجه به رکود ایجاد شده در بازار ساخت و ساز کشور، در فروش محصولاتش دچار مشکل جدی خواهد شد. البته افزایش نرخ ارز در بازار طی چند ماه قبل سبب شده تا زمینه صادراتی مناسبی برای کارخانه‌های سیمان به وجود آید.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.