نرخ سود بالا طیب‌نیا را به مجلس کشاند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش نرخ سود تسهیلات بانک‌های دولتی به ۲۶ درصد را سم مهلک اقتصاد دانست و گفت: بزودی از وزیر اقتصاد دربارهٔ نرخ سود ۲۶ درصدی بانک‌ها سوال می‌کنیم

خبراقتصادی:محمدرضا پور ابراهیمی در ارتباط با افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی به ۲۶ درصد در بانک‌های دولتی به تسنیم اظهار داشت: شورای پول و اعتبار باید بصورت رسمی دربارهٔ مصوبات خود اطلاع رسانی کند و این اصلا درست نیست که بدون هر گونه اطلاع رسانی بعضی فعالیت‌ها را برای بانک‌ها مجاز کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ توافق رسمی و غیر رسمی برای تغییر نرخ سود کاربرد ندارد، گفت: همچنین تفاوت نرخ موثر سود و نرخ اسمی سود اشکالاتی را در سیستم بانکی به همراه داشته چراکه نرخی که عملاً مردم برای تسهیلات پرداخت می کنند بسیار بالاتر از نرخی است که توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بانک مرکزی باید پاسخگوی اتفاقاتی که در سیستم بانکی و بخصوص بانک‌های دولتی در زمینه نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی افتاده، باشد؛ البته از وزیر اقتصاد هم تا جایی که در حیطه مسئولیت ایشان باشد بزودی در کمیسیون اقتصادی سوالاتی را خواهیم پرسید.

پورابراهیمی ضمن اشاره به اهمیت کاهش نرخ تورم در شرایط فعلی گفت: افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در حال حاضر به هیچ وجه در اقتصاد اثربخشی ندارد بلکه به معنای سم مهلکی در اقتصاد تلقی می گردد.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: تمام تلاش دولت باید به کاهش نرخ تورم و نرخ بهره باشد، تعجب می کنم دولت بجای اینکه در راستای تحقق اهداف برنامه در جهت کاهش نرخ بهره گام بردارد به بانک‌ها اجازه داده براحتی نرخ سود بانکی را بالا ببرند.

وی افزود: درست است که در سال ۹۱ تورم بالایی در کشور داشتیم ولی این سبب نمی شود که بخاطر تورم یک سال نرخ سود بانکی را افزایش دهیم و هیچ توجهی به سایر اثرات این تصمیم نداشته باشیم. مجوز افزایش نرخ سود بانکی اشتباه محض است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.