نرخ واحد نمونه مسکن‌ویژه +جدول

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش ممتازنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تغییرات قیمت مسکن در تهران، صرفه‌ اقتصادی مسکن‌ویژه را به قدری افزایش داده که مصایب تامین آورده نقدی هر فصل ۲۰ میلیون تومان، دیگر برای پیش‌خریداران تلخ و غیرممکن جلوه نمی‌کند.

یک‌سال پیش زمانی که ثبت‌نام از متقاضیان طرح مسکن‌ویژه همزمان با آغاز ساخت این واحدها آغاز شد، با ۲۰ میلیون تومان پول نقد -که آن زمان پرداختش به عنوان شرط ورود به طرح تعریف شده بود امکان خرید حدود ۱۰ متر بنای مسکونی نوساز در تهران وجود داشت، اما در حال حاضر قدرت خرید با این مبلغ، تقریبا به نصف -۵ مترمربع- رسیده، در حالی که قیمت نهایی مسکن‌ویژه در مقایسه با قیمت‌های کنونی بازار ملک ۳۰ تا ۴۷ درصد ارزانتر شده است.

ضمن اینکه پارسال گفته شده بود مسکن‌ویژه چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزانتر از آپارتمان‌های نوساز مشابه خواهد بود.

 مسوولان طرح مسکن‌ویژه در وزارت راه‌وشهرسازی هفته قبل بعد از محاسبه قیمت کارشناسی زمین، هزینه ساخت و نرخ تورم، قیمت نهایی واگذاری واحدهای مسکن‌ویژه را تعیین کردند.

بر این اساس، قیمت فروش واحدهای مسکونی طرح مسکن‌ویژه به پیش‌خریداران با احتساب نرخ زمین، مترمربعی ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود.

 

آپارتمان‌های مسکن‌ویژه در حال ساخت در منطقه ۲۱ تهران با زیربنای ۱۰۵ مترمربع احداث می‌شوند که ۴۵ مترمربع نیز مشاعات به آن اضافه خواهد شد، به طوری که مجموع بنای ناخالص که مشمول هزینه ساخت می‌شود ۱۵۰ مترمربع است. همچنین سهم هر نفر از پیش‌خریداران از مساحت زمین، ۵/۵۷ مترمربع تعیین شده که نرخ زمین نیز بین ۵/۲ تا ۳ میلیون تومان در هر مترمربع قیمت‌گذاری شده است.

به این ترتیب بهای زمین برای هر متقاضی حداقل ۱۴۵ میلیون تومان می‌شود و بهای ساخت نیز ۸۰ میلیون تومان که در این صورت مجموع این دو رقم به اضافه هزینه‌های آماده‌سازی و صدور پروانه‌ در حدود ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود.

بهای ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن‌ویژه با احتساب بنای خالص (۱۰۵مترمربعی)، قیمت هر مترمربع این واحدهای دولتی‌ساز را ۳۸۰/۲ میلیون تومان تعیین می‌کند این در حالی است که در بازار مسکن تهران، هم‌اکنون میانگین قیمت آپارتمان نوساز حداقل متری ۸۰۰/۳ میلیون تومان و آپارتمان‌های غیرنوساز نیز ۵۰۰/۳ میلیون تومان برآورد می‌شود.

محاسبات دربارهٔ سود قطعی پیش‌خریداران مسکن‌ویژه همچنین نشان می‌دهد: در حال حاضر ورود به این طرح برای فاقدین مسکن به طور میانگین ۳۰ درصد سود تضمینی کنار گذاشته است که به طور قطع در زمان تحویل واحدها – اواخر امسال- با توجه به نرخ تورم و همچنین نرخ رشد قیمت مسکن، نرخ سود تضمینی، چند برابر هم خواهد شد.

مزیت دیگر ثبت‌نام در مسکن‌ویژه، پرداخت تدریجی مبلغ است. مقرر شده از مجموع ۲۵۰ میلیون تومان بهای مسکن‌ویژه، ۱۲۵ میلیون تومان به صورت پرداخت اقساط ۲۰ میلیونی در هر فصل تا زمان تحویل کلید واحدها، پرداخت شود و ۱۲۰ میلیون تومان نیز به مدت ۱۰ سال در اقساط ماهانه یک میلیون تومان تسویه شود.

در حال حاضر پیش‌خریدارانی که سال قبل ثبت‌نام کردند، ۴۰ میلیون تومان در دو قسط –دو فصل- واریز کرده‌اند.

تحویل واحدها از خرداد
فریبرز واحدی قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی دربارهٔ آخرین مراحل ثبت‌نام متقاضیان و پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن‌ویژه، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هم‌اکنون واحدهای نمونه‌ – خانه‌های تکمیل و تجهیز شده- پروژه مسکن‌ویژه تهرانسر آماده شده‌اند و از اواخر خردادماه، واحدها به صورت محله‌به‌محله تحویل پیش‌خریداران خواهد شد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران همچنین تصریح کرد: تاکنون ۱۷۶۰ نفر از کل ثبت‌نام‌کننده‌ها که تعدادشان بالای ۳ هزار نفر است، تعیین صلاحیت شده‌اند و به عنوان پیش‌خریدار قطعی این واحدها، تعیین شده‌اند. همچنین ۱۱۳۷ نفر مردود قطعی شناخته‌ شده‌اند و ۹۰۲ نفر نیز انصراف داده‌اند یا اینکه مدارک آنها ناقص بوده است.

واحدی خطاب به متقاضیان تازه گفت: سامانه ثبت‌نام مسکن‌ویژه همچنان باز است و امکان ثبت‌نام از متقاضیان تازه وجود دارد با این تفاوت که ثبت‌نام کننده‌های تازه باید به جای قسط ۲۰ میلیونی، دو قسط ۲۰ میلیونی را یکجا پرداخت کنند. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی هزینه ساخت کامل مسکن‌ویژه با همه امکانات را بدون احتساب بهای زمین، مترمربعی حدود ۵۳۸ هزار تومان اعلام کرد.

واحدی گفت: در ماه‌های اخیر، تعدادی از دستگا‌ه‌های دولتی، تقاضای پیش‌خرید واحدهای مسکن‌ویژه برای کارکنان‌شان را ارائه کرده‌ بودند اما ترجیح ما فعلا، ثبت‌نام از مردم است. در پروژه مسکن‌ویژه تهرانسر در حال حاضر ۲۷۶۰ واحد مسکونی در دست احداث است که به زودی مراحل ساخت ۳۷۰ واحد دیگر نیز آغاز می‌شود.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.