نرخ پیشنهادی دلار در بودجه سال آینده از زبان فعالان اقتصادی

رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه هر چقدر نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ بازار آزاد فاصله داشته باشد، زمینه رانت بیشتر است، گفت: فکر می‌کنم رقم ۳۰۰۰ تومان برای نرخ دلار در بودجه سال آینده عدد مناسبی است.

ابراهیم جمیلی با بیان اینکه اگر جهت‌گیری سیاست‌های کلی اقتصادی دولت به سمت تک نرخی شدن ارز باشد باید فاصله میان نرخ ارز مبادله‌ای با ارز آزاد وجود نداشته باشد، پیشنهاد کرد که نرخ دلار حول و حوش ۳۰۰۰ تومان برای ارز در بودجه سال آینده لحاظ شود.

وی افزود: باید برای تثبیت نرخ یاد شده، بازار را به گونه‌ای مدیریت کرد که از یک سو دلار مورد نیاز واردات مواد اولیه و ماشین آلات تامین شود و از سوی دیگر با برداشتن موانع تولید، زمینه برای تولیدات صادرات محور و در نتیجه ورود ارز به کشور فراهم شود.

جمیلی با اشاره به اینکه باید تلاش شود واردات کالاها به کشور تنها از طریق مبادی رسمی صورت گیرد، اظهارکرد: می‌توان با یک برنامه‌ریزی کامل و جامع، این اعتماد را در بازار به وجود آورد که هرچه محکم‌تر و قوی‌تر به سمت تک نرخی شدن و شفاف سازی نرخ ارز پیش برویم.

حریری: نرخ ۲۸۰۰ تا ۲۸۵۰ تومان مناسب است

در همین زمینه رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، نرخ مناسب برای دلار در بودجه سال آینده را ۲۸۰۰ تا ۲۸۵۰ تومان اعلام کرد.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه نرخی که در بودجه لحاظ می‌شود یک عدد حسابداری است، گفت:چنانچه نرخ دلار ارزان‌تر از از بازار تعیین شود، یقینا تبدیل به رانت می‌شود.

وی افزود: در چند سال اخیر ارز دو یا سه نرخی وجود داشته که منجر به سوءاستفاده شده‌است.

حریری با تاکید بر اینکه چند نرخی بودن ارز زمینه‌ساز فساد است، اظهار کرد: نرخ ۲۸۰۰ تا ۲۸۵۰ تومان یک رقم عادلانه است که می‌توان  آن را در بودجه سال آینده لحاظ کرد.

سهل‌آبادی: نرخ مبادله‌ای ملاک باشد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز نرخ فعلی ارز مبادله‌ای را عدد مناسبی برای دلار در بودجه سال آینده دانست و گفت: قیمت ۲۸۵۰ تومان برای دلار، نرخ مناسبی است.

عبدالوهاب سهل آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه بالابردن نرخ ارز به نفع تولیدکنندگان صادرات محور و به ضرر واردکنندگان و نیز مردم است، گفت: با در نظر گرفتن این موارد، بهترین رقم برای نرخ ارز همان ۲۸۵۰ تومان است که منافع تولیدکننده، مصرف کننده و وارد کننده را همزمان و به صورت نسبی تامین می‌کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.