نرم‌افزارهای لمسی ادوب

جام جم آنلاین: نرم‌افزارهای لمسی از جمله برنامه‌هایی است که با معرفی تلفن‌های همراه هوشمند لمسی و تبلت‌ها کم‌کم جایگاه خاصی برای خود ایجاد کرده است. شرکت ادوب نیز در این میان برای همراهی با این بازار پرسود، شش نرم‌افزار جدید با ویژگی لمسی برای تبلت‌ها ارائه کرده است.

این نرم‌افزارها که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ با قیمت ۹٫۹۹ دلار برای هر نرم‌افزار ارائه شد، در مراحل مختلف کار یک طراح مثل ویرایش تصاویر، ثبت ایده‌ها، ایجاد طرح‌های اولیه(اسکیس)، ایجاد کلاژ، ایجاد قالب اولیه وب سایت وفراهم کردن امکان ارائه و نمایش طرح به صورت ملموس برای مشتری تنظیم شده است.

این برنامه همراه با اشتراک رایگان سرویس Adobe Cloud و ۲۰ گیگا بایت فضای رایگان اینترنتی، امکان دسترسی و به اشتراک‌گذاری تمامی طرح‌ها و پروژه‌های یک طراح را میسر می‌سازد که در هر مکان و زمان به کمک یک مرورگر وب می‌توان آنها را مشاهده کرد. در این شماره در نظر داریم به صورت کامل تری با این نرم‌افزارها آشنا شویم.

Adobe Photoshop Touch

 

 

 

 

 

این نرم‌افزار که در واقع حالت فشرده‌ای از فتوشاپ است و از هسته قدرتمند آن استفاده می‌کند، با پشتیبانی از حالت لمسی امکان ترکیب تصاویر ـ اعمال جلوه‌های حرفه‌ای ـ تنظیم تصاویر برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و به طور خلاصه کار روی تصاویر در تبلت‌ها اپل و اندروید را فراهم می‌آورد.

این نرم‌افزار ویژگی‌هایی به شرح زیر دارد:

۱٫ لایه‌بندی: به کمک این ویژگی امکان ترکیب چند تصویر ـ تنظیم تقدم و تاخر تصاویر در لایه‌بندی ـ تنظیم شفافیت لایه‌ها و…(حداکثر تا ۱۶ لایه) را می‌توان تنظیم کرد.

۲٫ مرور و انتخاب تصاویر از منابع مختلف: با این ویژگی امکان جستجو و انتخاب تصاویر از منابع مختلف آنلاین همچون شبکه‌های اجتماعی یا دوربین گجت استفاده شده یا تصاویر ذخیره شده در آن به‌وجود می‌آید.

۳٫ به اشتراک‌گذاری تصاویر: به کمک این قابلیت به صورت مستقیم امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی چون فیس بوک براحتی امکان‌پذیر می‌شود.

۴٫ وجود آموزش‌های تعاملی: به کمک این ویژگی به‌صورت تعاملی راهنمای گام به‌گام بخش‌های مختلف نرم‌افزار جهت استفاده از آن و رسیدن به هدف مورد نظر میسر شده است.

۵٫ ابزارهای انتخاب: امکان استفاده از ابزارهای انتخاب همانند ابزارهای فتوشاپ مثل ابزار چوب جادو(Magic Wand) که امکان انتخاب بر مبنای تشابه رنگی را فراهم می‌آورد یعنی با لمس بخشی از تصویر و مکث روی آن، بقیه رنگ‌های مشابه قسمت لمس شده نیز انتخاب خواهد شد.

۶ . اعمال فیلترها: این ویژگی نیز شامل محبوب‌ترین فیلترها و جلوه‌های فتوشاپ می‌شود که به این نرم‌افزار اضافه شده است.

۷٫ استفاده از قلم موها: اعمال رنگ آمیزی با جلوه‌های خاص روی تصاویر با حرکت انگشت روی تصویر.

۸ . رنگ‌آمیزی آگاه به لبه: این ویژگی نیز در رنگ آمیزی یک تصویر در محل لبه‌های مشترک تصویر با پس زمینه، کارایی فراوانی دارد و به صورت هوشمند با شناسایی لبه‌های تصویر مانع خوردن رنگ روی آن می‌شود.

۹٫ شناسایی لبه‌ها: این ویژگی جالب نیز به ما در انتخاب لبه‌های نامشخص تصویر مثل مو یا آتش جهت جداسازی پس زمینه یا اعمال رنگ یا سایر تغییرات کمک فراوانی خواهد کرد.

۱۰٫ تنظیم نور و رنگ: به کمک این ویژگی می‌توانیم مدیریت کاملی بر نور و رنگ تصویر موجود اعمال و آن را به نحو دلخواه تنظیم کنیم.

۱۱٫ پشتیبانی از فرمت سازگار با فتوشاپ: برای ارتباط با فتوشاپ و باز کردن فایل‌ها در فتوشاپ نرم‌افزار فرمت PSDX را تولید می‌کند که با فتوشاپ سازگار بوده و می‌توان در فتوشاپ، آنها را به کمک یک پلاگین مشاهده کرد.

۱۲٫ پشتیبانی از متن و جلوه‌های متنی مثل حاشیه ـ سایه و…

Adobe Ideas

در طراحی، یکی از مهم ترین بخش‌ها ترسیم ایده اولیه طرح است. ابزاری که طراح بتواند با آن ایده‌های ناب خود را ثبت کند و از آن برای طرح‌های خود الهام بگیرد، بسیار مفید خواهد بود.

نرم‌افزار Ideas یکی از سودمندترین نرم‌افزارهایی است که با ۱۰ لایه طراحی و یک لایه عکس، امکان استفاده از رنگ‌ها، قلم‌ها و ده‌ها ویژگی دیگر، یک نرم‌افزار فوق‌العاده برای ایجاد طرح‌های اولیه یک طراح است.

از مزایای این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ امکان ثبت ایده‌های نو در همه جا و همه حال

۲٫ ابزارهای ساده بر پایه بردار

۳٫ امکان استفاده از قلم‌های متنوع و به صورت چندلمسی

۴٫ امکان استفاده از ۱۰ لایه طراحی و یک لایه عکس برای هر طرح اولیه

۵٫ بوم‌های مجازی بزرگ

۶ . امکان بزرگنمایی و پیمایش سریع طرح بدون افت کیفیت

۷٫ استفاده از ابزار قطره چکان برای نمونه‌برداری از رنگ تصویر اضافه شده به طرح

۸ . امکان انتخاب و ایجاد رنگ به صورت HSB و RGB

۹٫ امکان مدیریت لایه‌ها به صورت جداگانه

۱۰٫ وجود۵۰ مرحله بازگشت به عقب

۱۱٫ و ده‌ها امکان دیگر برای ثبت ایده و طرح‌های اولیه

Adobe Collage

یکی از روش‌هایی که می‌تواند ایده اولیه بسیاری از طرح‌های خلاقانه باشد، کلاژ یا کنار هم قراردادن تصاویر، نوشته‌ها، بافت‌ها و… است.

در دنیای رایانه‌های معمولی و با استفاده از ماوس شاید این مفهوم زیاد جذاب به نظر نرسد؛ اما وقتی استفاده از تبلت‌ها و صفحات لمسی پیش می‌آید، چیدن تصاویر، عکس‌ها و طراحی‌ها، متون و فیلم‌ها کنار هم به کمک لمس آنها جذابیتی فراتر از تصور خواهد داشت که هر ذهن خلاقی را بیشتر و بیشتر به سمت خلاقیت‌های نو هدایت می‌کند.

برای رسیدن به این حس خلاقانه نرم‌افزار ادوب کلاژ می‌تواند بهترین انتخاب باشد. به کمک این نرم‌افزار لمسی می‌توانیم انبوهی از مفاهیم مختلف اعم از تصاویر، اشکال، متون و… را به این صورت کنار هم چیده و پایه و شالوده طرح‌های خود را به‌وجود آوریم.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ ایجاد طرح‌های سبک Mood Boards با ترکیبی از رسانه‌های مختلف

۲٫ پشتیبانی از فایل‌های PSD،PDF وAL

۳٫ امکان جستجو و وارد کردن تصویر از وب

۴٫ افزایش اندازه بوم طرح خود در صورت نیاز

۵٫ امکان استفاده از انواع قلم‌های لمسی

۶ . امکان اضافه کردن متن و انواع فونت‌ها

Adobe Kuler

به کمک این برنامه که برای طراحی و تنظیم پالت رنگی برای ایجاد و ذخیره نمونه‌های رنگی در وب ایجاد شده طراح می‌تواند به ایجاد کتابخانه‌ای از رنگ‌های دلخواه خود با امکان دسترسی راحت به آنها را فراهم آورد.

 

 

Adobe Debut

این نرم‌افزار یک برنامه ارائه پروژه است که با پشتیبانی از فایل‌های فتوشاپ و ایلیستریتور و فایل‌های تصویر و… امکان نمایش آنها را برای مشتریان فراهم آورده و امکان ثبت نظرات در قالب متن روی پروژه مورد نظر را فراهم می‌کند.

 

 

Adobe Proto

در طراحی یک سایت یا نرم‌افزار اولین گام، ایجاد طرح کلی و قالب آن است که نرم‌افزار ادوب Proto به ما اجازه می‌دهد بسادگی و به صورت کاملا تعاملی به ایجاد قالب اولیه سایت یا نرم‌افزار خود اقدام کنیم.

از ویژگی‌های بسیار جالب این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ امکان ایجاد طرح اولیه قالب وب سایت یا نرم‌افزار مورد نظر خود با حرکات ساده انگشت روی صفحه لمسی تبلت خود

۲٫ امکان طراحی قالب براساس سیستم CSS

۳٫ امکان پالایش و طراحی نهایی فایل در Dreamweaver

(جام جم – ضمیمه کلیک)
نوید حاتمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.