نزدیکی محتاطانه روسیه به چین در سایه نشست شانگهای

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه “دی سایت” در مطلبی نوشت : مسکو و پکن خود را  از نظر سیاسی  از جمله در مسئله سوریه با هم متحد نشان می دهند. البته رئیس جمهوری جدید روسیه همزمان از افزایش نفوذ و قدرت چین می ترسد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت : در روز سه شنبه ولادیمیر پوتین شخصا به پکن سفر کرده است که البته در این سفر پوتین ، مسائل مهمتری نسبت به سفرهای قبلی  که وی در سمت نخست وزیری به این کشور داشته است مطرح است. پوتین در اولین سفر نسبتا طولانی خارجی خود از زمان ورود مجددش به کرملین به چین سفر کرده و می خواهد شراکت استراتژیک خود با این کشور را بازسازی کند.

در این سفر مسائل افغانستان و سوریه و همچنین همکاریهای اقتصادی دو کشور در دستور کار قرار دارد. روسیه بزرگترین تولید کننده انرژی دنیا و چین نیز بزرگترین مصرف کننده است. “هو جین تائو”،  رئیس جمهوری چین در دیدار خود با پوتین اظهار داشت که من و پوتین با هم توافق کرده ایم که پیشرفت مناسبات دو جانبه را به عنوان اولویت سیاست خارجی خود مد نظر قرار دهیم. رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که این شراکت هنوز به سطح مناسب خود نرسیده است.

دی سایت در ادامه این مطلب نوشت: دو کشور چین و روسیه هر دو در شورای امنیت سازمان ملل همانگونه که در مسئله سوریه دیده شد از مواضع یکدیگر حمایت می کنند. دوبار این دو عضو دائمی شورای امنیت وتوی خود را علیه تصمیمات شورای امنیت درباره سوریه اعلام کرده اند. چین که تقریبا هیچ علاقه قابل ذکری به بقای نظام سوریه ندارد اما با این حال از موضع حمایت کننده روسیه در قبال سوریه حمایت می کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین هر دو کشور چین و روسیه هر گونه مداخله نظامی در سوریه و تغییر خشونت آمیز رژیم را رد می کنند.

این نشریه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت : پوتین با سفر خود به پکن همچنین سازمان همکاریهای شانگهای را هم که در روز چهارشنبه و پنج شنبه در پکن تشکیل جلسه داده بود تقویت کرد. سازمان همکاریهای شانگهای یک ائتلاف اقتصادی منطقه ای شامل کشورهای آسیای شرقی و مرکزی است که یک چهارم جمعیت جهان را شامل می شوند و در حال حاضر در کنار چین و روسیه همچنین قزاقستان،قرقیزستان،تاجیکستان و ازبکستان هم شامل این سازمان هستند.

این نشریه نوشت : رئیس جمهوری ایران نیز به عنوان ناظر این نشست به این اجلاس دعوت شده و در آن شرکت کرده است و احتمالا با روسای جمهوری چین و روسیه درباره برنامه اتمی کشورش مذاکره خواهد کرد. رئیس جمهوری افغانستان نیز از دیگر ناظران این اجلاس به شمار می رود. چین و روسیه تلاش خواهند کرد بعد از عقب نشینی نیروهای غربی از این کشور در سال ۲۰۲۴ نفوذ خود در افغانستان را بار دیگر افزایش دهند.

ولادیمیر پوتین در مقاله ای که در “وولک سایتونگ” به چاپ رسیده است بر همکاری خود در سایه سازمان شانگهای و گفتگو برای حل مسائل افغانستان تاکید کرده است. وی همچنین در این مقاله از پیشرفتهای اقتصادی بین چین و کشورش خبر داده که بر این اساس این تجارتها در سال ۲۰۱۱ تقریبا چهل درصد افزایش داشته است و تا سال ۲۰۲۴ باید به ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد.

دی سایت در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه البته این دو رقیب کمونیستی جنگ سرد (روسیه و چین) در همه امور با هم توافق ندارند نوشت: روسیه نگران نفوذ روز افزون چین که از نظر اقتصادی بسیار قدرتمند است در مرزهای آسیای شرقی خود است.

دی سایت در ادامه نوشت: تحت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین نگاه روسیه بیشتر به سمت شرق معطوف است و در همین راستا پوتین اخیرا یک وزارتخانه جدید برای امور مربوط به شرق دور را تاسیس کرده است. 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.