نزدیک به ۱۰ درصد قند در فرمولاسیون نوشابه‌ها

تغذیه > نوشیدنی‌ها  – 
یک متخصص تغذیه گفت: در فرمولاسیون نوشابه ها نزدیک به ۱۰ درصد قند به کار می‌رود یعنی به ازای یک لیوان هشت حبه قند به کار می رود.

دکتر تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص تغذیه گریبانگیر بسیاری از جوامع شده و کشور ما نیز از آن بی‌نصیب نبوده مصرف بی‌رویه نوشابه‌ها است.

more ایرانی‌ها دو برابر متوسط جهانی‌ نوشابه‌ می‌نوشند

وی افزود: به طور معمول نزدیک به ۹ تا ۱۰ درصد قند در فرمولاسیون این نوشابه‌ها به کار می‌رود یعنی حدود هشت حبه قند به ازای یک لیوان؛ یعنی افرادی که نوشابه را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند هم از نظر بهداشت دهان و دندان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند و هم اینکه یک بار اضافه انرژی را وارد بدن خود می‌کنند و شانس ابتلا به اضافه وزن را افزایش می‌دهند.

نیستانی عنوان کرد: برای حل این مشکل، شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزین شدند ولی تحقیقات نشان داد این شیرین کننده‌ها ذائقه افراد را تغییر داده و تمایل آنها را به شیرینی افزایش می‌دهند و موجب بروز اضافه وزن در درازمدت می‌شوند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: در فرمولاسیون نوشابه‌ها از اسید‌فسفریک استفاده می‌شود و مطالعات نشان داده است که مصرف طولانی مدت و بی‌رویه نوشابه‌ها به دلیل همین ترکیب در نهایت منجر به دفع ادراری کلسیم شده و فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد و متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.