نسخه‌ای برای سلامت زنان ایرانی

جام جم آنلاین: مادران ایرانی خودشان را فراموش کرده‌اند، آنها گاهی وقت‌ها آنقدر درگیر کارهای روزمره خانه می‌شوند که یادشان می‌رود قبل از این ‌که مادر باشند یک زن هستند.

هر کدام از بچه‌ها که مریض شود، با هزار و یک سختی از مطب بهترین دکتر یا مجهزترین کلینیک پزشکی برای کودک بیمارشان وقت می‌گیرند، به فرزند نوجوان و جوانشان دائم تاکید می‌کنند که سلامت از هر چیزی حتی از کار و دانشگاه و… مهم‌تر است، اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد هزار و یک کار بر زمین مانده را بهانه می‌کنند تا به مهم‌ترین موضوع یعنی سلامت‌‌شان بی‌توجهی کنند.

شاید همین بی‌توجهی و سهل‌انگاری‌های زنان ایرانی نسبت به وضع سلامت‌‌شان باعث شده بسیاری از مادران ایرانی در سنین نه‌چندان بالا از انواع بیماری‌های جسمی و روحی رنج ببرند و به دنبال آن دوران پیری و کهولت پر از درد و رنجی را سپری کنند.

نگرانی‌هایی از بابت به خطر افتادن وضع سلامت زنان ایرانی که در واقع تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها محسوب می‌شود، زنگ خطر را برای مسئولان وزارت بهداشت به صدا درآورده و آنها را به فکر راه چاره انداخته است.

برنامه «ترویج خودمراقبتی» نسخه‌ای است که مسئولان وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت بانوان ایرانی پیچیده‌اند.

با اجرای آزمایشی این برنامه روی زنان بیست و پنج تا شصت ساله ۲۵ استان کشور، زنان ایرانی یاد می‌گیرند بیشتر به سلامت خود بها دهند و مهم‌تر این ‌که از خود در برابر بیماری‌ها محافظت کنند.

این‌طور که کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت می‌گوید، این برنامه هم‌اکنون در حال تدوین است و تا آخر سال در قالب یک مدل ملی در کشور اجرایی خواهد شد.

به گفته عالیه فراهانی، این برنامه ابتدا به کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آموزش داده می‌شود و آنها نیز این آموخته‌ها را از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به‌زنان آموزش می‌دهند.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند احتمالا این برنامه امسال به‌طور آزمایشی اجرا شود، اما از سال آینده بتدریج گروه‌های بیشتری از زنان جامعه هدف تحت‌پوشش این برنامه‌های آموزشی قرار بگیرند.

برنامه ترویج خودمراقبتی که مسئولان وزارت بهداشت آن را گام مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت زنان ایرانی می‌دانند، اقدام قابل قدردانی است که ضرورت آن از سال‌های گذشته احساس می‌شد.

در واقع مسئولان وزارت بهداشت این واقعیت را پذیرفته‌اند که توجه ویژه به سلامت زنان ایرانی به نوعی تضمین ‌کننده خانواده‌ای سالم نیز است، چرا که فقط زنان سالم و بانشاط می‌توانند همسر و مادرانی سالم، با روحیه‌ای شاداب و انگیزه‌ای بالا در پرورش جسم و روح فرزندانشان باشند.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.