نسخه ای که برای سوریه در مکه پیچیده شد

اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی که به مدت دو روز در مکه با حضور ۵۷ کشور برگزار شده بود با انتشار بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بیانیه پایانی این اجلاس موسم به “منشور مکه مکرمه در راستای تحکیم همبستگی اسلامی” را قرائت کرد که در آن بر لزوم حمایت از ملت سوریه در برابر حملاتی که از طریق جنگنده و موشک انجام می‌شود، تاکید شد.سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی این اجلاس عضویت سوریه را در این سازمان به حالت تعلیق درآورد.در این بیانیه آمده است: سازمان همکاری اسلامی عضویت سوریه را در تمامی بخش‌ها و موسسات وابسته به سازمان همکاری اسلامی به حالت تعلیق درآورد.
در این منشور کشتار و خونریزی در سوریه محکوم شده و مسئولان سوریه مسئول آن شناخته شدند.شرکت کنندگان همچنین حمایت از وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را خواستار شدند.در این اجلاس از مسئولان سوریه خواسته شد خشونت‌ها را کنار بگذارند و به هیات‌های امدادرسان اجازه ورود به این کشور را بدهند.در بیانیه پایانی این اجلاس به چندین پرونده مهم و در راس آن مساله فلسطین و رنج مسلمانان میانمار نیز اشاره شد.
در این بیانیه پایانی عنوان شد: مساله فلسطین مساله‌ای محوری برای امت اسلام است و اسرائیل قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان را اجرا نمی‌کند.
براساس بیانیه پایانی، شرکت کنندگان لغو محاصره غزه را خواستار شده و حمایت کامل خود را از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به عنوان کشوری دارای اختیارات کامل اعلام کردند.در منشور مکه همچنین به اقدامات دولت میانمار در قبال مسلمانان و جنایت‌های ضد بشری آن اشاره و عنوان شد: شرکت‌کنندگان در این اجلاس‌ مسئول پایان دادن به آشوب و فتنه در این کشور هستند.
شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین در خصوص مسلمانان میانمار، اعزام کمیته‌ تحقیقاتی به این کشور را خواستار شده و اصرار دولت میانمار را بر اجرای سیاست تجاوز، سرکوب و اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان محکوم کردند.
نزار مدنی، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اظهار داشت: رهبران بر ارجاع مساله مسلمانان میانمار به مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند.
در این منشور همچنین به وضعیت خطرناک و نگران کننده جهان اسلام اشاره و از این کشورها خواسته شد تا اختلافات را کنار بگذارند و به دین اسلام تمسک جویند و به مبارزه با تروریسم و افکار گمراه کننده بپردازند.
در این منشور عنوان شد که کشورهای شرکت کننده مسئولیت بزرگی در راستای پایان دادن به آشوب و رویارویی با چالش‌های جهان اسلام دارند.
همچنین شرکت کنندگان در این اجلاس بر لزوم مخالفت با خشونت، افراط گرایی تاکید کردند و افزودند، هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را ندارد.
شرکت‌ کنندگان افزودند: افراط‌گرایی هیچ جایی بین کشورهای اسلامی ندارد و کشورهای اسلامی در راستای توسعه و اصلاحات در جهت منافع ملت‌هایشان تلاش می‌کنند.
از سوی دیگر، اکمل‌الدین احسان اوغلو از پیشنهاد ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در زمینه تاسیس “مرکز گفت‌و گو” در ریاض استقبال و رژیم صهیونیستی را مسئول توقف در روند صلح اعلام کرد.
در پی آن عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان طی یک سخنرانی از پیشنهاد پادشاه عربستان تقدیر کرد. سپس پادشاه عربستان به خاطر شرکت کشورهای اسلامی در این اجلاس از رهبران کشورهای اسلامی تشکر کرد.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.