نسخه ای که در ژنو برای سوریه تجویز شد

با وجود اینکه شرکت کنندگان در نشست ژنو توانستند به توافق‌‌هایی برای تشکیل دولت آشتی ملی در سوریه دست یابند اما جبهه عربی‌ـ‌غربی نتوانست نقشه‌های خود را علیه رئیس جمهوری سوریه به تصویب برساند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، “گروه تماس سوریه” نشست خود را در ژنو برگزار کرد و درخصوص مرحله انتقالی در این کشور و تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه به توافق‌هایی رسیدند.
کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در پایان این نشست اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست ژنو بر تشکیل دولت انتقالی وحدت ملی در سوریه تاکید کردند و این اقدام را راهی برای پایان دادن به خشونت‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دانستند.
بنابر گزارش خبرگزاری‌ها، دولت آشتی ملی می‌تواند شامل اعضای رژیم فعلی نیز بشود. روسیه مخالف جدی حذف اعضای حکومت بشار اسد از دولت انتقالی بود.
با توجه به حصول این توافق این امکان وجود دارد که خشونت‌ها در سوریه پایان یابد.

در این نشست اعضای دائم شورای امنیت، عراق، کویت و قطر به عنوان روسای کمیته‌های اتحادیه عرب و نیز نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت داشتند.
عنان افزود: مرحله انتقالی در سوریه باید در شرایط مناسبی و با اصلاحات در قانون اساسی سوریه انجام شود و نیز شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه که دولت انتقالی سوریه آن را برگزار کند، فراهم باشد. خشونت‌ها در سوریه و خلع سلاح گروه‌های مسلح در این کشور باید انجام پذیرد و فعالیت‌های ارتش و نیروهای امنیتی سوریه باید براساس قوانین بین‌المللی و حقوق بشر باشد.

کوفی عنان گفت: ملت سوریه خود باید درباره کشورشان به یک توافق سیاسی برسند و کشورها و طرف‌های ذی‌ربط در سوریه نیز باید برای اجرای موفقیت آمیز طرح صلح در سوریه به این کشور کمک کنند.
وی عنوان داشت، دولت سوریه از اعضای کنونی پارلمان و مخالفان تشکیل می‌شود اما جزئیاتی در خصوص چگونگی تشکیل دولت جدید و یا نقش بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آن ارائه نکرد.
کوفی عنان با اشاره به توافق‌های حاصل شده در نشست ژنو گفت: شرکت کنندگان در نشست ژنو مراحل و مکانیزم‌های لازم را برای اجرای کامل و طرح شش ماده‌ای در خصوص سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر سر آنها توافق کردند و نیز توافق کردند که قطعنامه‌های ۲۰۴۲ و ۲۰۴۳ شورای امنیت از جمله توقف فوری خشونت‌ها در سوریه باید هرچه زودتر اجرا شود.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی نیز ابراز امیدواری کرد که نتایج واقعی توافق ژنو را بتوان ظرف یک سال آینده مشاهده کرد.
با وجود توافق‌های به دست آمده، جبهه غربی ـ آمریکایی که فشارهایی را به روسیه و چین وارد کرده بودند تا از طرح آنها مبنی بر کناره گیری بشار اسد حمایت کنند، نتوانست طرح خود را عملی کند و خواسته آنها با مقاومت جدی روسیه و چین همراه بود.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست ژنو مدعی شد که نشست ژنو زمینه را برای تشکیل دولت انتقالی بعد از بشار اسد فراهم کرده و نسبت به گسترش خشونت‌ها در سوریه هشدار داد.
وی بار دیگر از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواست تا از قدرت کناره گیری کند و گفت: شرکت کنندگان در نشست ژنو از سوری‌ها خواستند تا دولت جدیدی در این کشور تشکیل دهند که این دولت بدون شرکت اسد خواهد بود.
کلینتون افزود: شورای امنیت به زودی قطعنامه‌ای را در مورد سوریه در دستور کار قرار می‌دهد که گزینه نظامی را برای حمایت از طرح شش ماده‌ای کوفی عنان و نقشه راه جدید در خصوص مرحله انتقالی در سوریه را مد نظر خواهد داشت.

این در حالیست که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از نشست ژنو کنفرانسی مطبوعاتی برگزار و تاکید کرد که نمی‌توان به زور نظام یک کشوری را عوض کرد و این مساله مغایر با منشور سازمان ملل است.
وی با اشاره به درخواست آمریکا برای کناره گیری بشار اسد گفت: مرحله انتقالی در سوریه چیزی است که خود سوری‌ها باید در مورد آن تصمیم بگیرند و نمی‌توان از خارج از مرزهای سوریه برای آن تصمیم گرفت و همه آحاد ملت سوریه باید در آن حضور داشته باشند.
لاوروف با اشاره به نقش گروه‌های مسلح و قاچاق اسلحه از سوی برخی از کشورها در ناآرامی‌های این کشور گفت: گروه‌های مسلح سوریه در وضعیت جاری در این کشور سهیم هستند و اسلحه‌هایی که روسیه به سوریه ارسال کرده قابلیت استفاده علیه مخالفان را ندارد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: گروه‌های مسلح تلاش‌های صلیب سرخ را برای خارج کردن غیر نظامیان و زخمی‌ها از مناطقی که تحت تسلط آنها بود با شکست مواجه کردند که این امر اقدامی مثبت نبود.

لاوروف ادامه داد: گروه‌های مسلح به نهادهای غیر نظامی در سوریه نیز حمله کردند و نباید به مسلح کردن این گروه‌ها ادامه داد چرا که این امر با قوانین بین المللی مغایرت دارد.
وی با تاکید بر اینکه طرح کوفی عنان بر کناره گیری بشار اسد تاکید ندارد، گفت: ما از توافقی که در ژنو به دست آمد خوشحالیم و این توافق به تحمیل هیچ طرحی به سوری‌ها نیانجامیده و هیچ گونه پیش شرطی برای آغاز مرحله انتقالی در سوریه ارائه نکرده است.
یانگ جی‌شی، وزیر امور خارجه چین نیز در سخنانی پس از نشست ژنو گفت: چیزی که در ژنو به دست آمد این بود که مرحله انتقالی در سوریه باید با مشارکت همه گروه‌های سوری باشد و نباید مساله‌ای در این خصوص به سوری‌ها دیکته شود.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: دولت انتقالی سوریه که در نشست ژنو بر سر جزئیات آن توافق شد با توافق گروه‌های مختلف در سوریه تشکیل خواهد شد و کسانی که اقدام به انجام جنایت در این کشور کرده باشند در این دولت شرکت نخواهند کرد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی هیچ شکی وجود ندارد که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند و هیچ کس لحظه‌ای تصور کند که بشار اسد در دولت انتقالی سوریه مشارکت خواهد کرد.
فابیوس ادامه داد: نباید هیچ کس بر این باور باشد که اگر بشار اسد بر قدرت بماند می‌تواند بندهای این طرح را که در بی‌طرف بودن دولت تاکید دارد، اجرا کند.
وی با مثبت خواندن توافق‌‌های حاصل شده در ژنو گفت: نشست ژنو گامی به جلو در خصوص تحولات سوریه بود و موارد مطرح شده به توافق همه شرکت کنندگان از جمله روسیه و چین نیز رسید اما در مرحله انتقالی یقینا با چالش‌هایی رو به رو خواهیم بود.
فابیوس ادامه داد: اگر طرح توافق‌های ژنو در سوریه اجرا نشود گام بعدی رجوع به شورای امنیت برای اجرای این طرح خواهد بود.
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که در نشست ششم ژوئیه (۱۶ تیر) “دوستان سوریه” که در پاریس برگزار می‌شود بیش از ۱۰۰ کشور و نمایندگانی از مخالفان سوریه حضور خواهند داشت و این کنفرانس نیز گامی دیگر برای حل و فصل وضعیت سوریه خواهد بود.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.