نسل تازه سیستم‌های امنیتی بدون رمز عبور!

گردآوری شده توسط گروه فن آوری اطلاعات ممتاز نیوز

گروهی از مهندسان دانشگاه واشنگتن در مطالعه تازه خود دریافته‌اند که تجربه کاربران می‌تواند شرایط لازم برای ساخت سیستمی را فراهم کند که برای تامین امنیت آن نیازی به رمز عبور نیست.

تاکنون برای ما اتفاق افتاده است که رمزهای عبور مهم خود را فراموش کرده‌ایم و با دنبال کردن سوالات امنیتی رمز عبور تازه به تلفن‌همراه یا پست الکترونیکی جایگزین ما ارسال شده است. ما برای افزایش ایمنی حساب‌های الکترونیکی خود رمز عبور را ترکیبی از اعداد و حروف انتخاب می‌کنیم و پس از نوشتن آن‌ها در بخش مربوطه، وارد حساب الکترونیکی خود می‌شویم. اما کارشناسان قصد دارند این روش را به طور کامل کنار بگذارند.

رمزهای عبور برخلاف ناکارآمدی خود همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمول‌ترین روش برای سیستم‌های احراز هویت الکترونیکی می باشند و از همه چیز کاربران، از حساب‌های بانکی گرفته تا لپ‌تاپ‌ها، پست‌های الکترونیکی و اطلاعات پزشکی، صورت‌حساب‌ها، صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی و … را مورد محافظت قرار می‌دهند.

اگرچه کارشناسان این روزها در حال ساخت نسل تازه فناوری‌ها برای تشخیص اثر انگشت، تشخیص چهره و تشخیص چشم می باشند، اما باید توجه داشت که این سیستم‌های امنیتی بیومتریکی هنوز به صورت گسترده رواج پیدا نکرده‌اند.

اما این طور که خبرها تازه نشان می‌دهند، گروهی از مهندسان دانشگاه واشنگتن مطالعات تازهی در این زمینه انجام داده‌اند. آن‌ها در این مطالعه دریافته‌اند که تجربه کاربران می‌تواند شرایط لازم برای ساخت سیستمی را فراهم کند که برای تامین امنیت آن نیازی به رمز عبور نیست.

“چِچیلیا آراگون”(Cecilia Aragon) از پروفسورهای دانشگاه واشنگتن در حوزه طراحی‌های انسان محور و مهندسی در این خصوص گفت: «اینکه انسان چگونه بتواند با دستگاه‌های بیومتریک تعامل برقرار کند، نقش مهمی در تضمین موفقیت آتی این دستگاه‌ها دارد».

او در ادامه توضیح داد: «این مسئله آغاز نگاه جدی‌تر به سیستم‌های احراز هویت بیومتریک است تا بتوان از آن‌ها به عنوان یک ابزار اجتماعی کاربردی استفاده کرد. این ابزارها علاوه بر آنکه باید کاربردی و قابل اجرا باشند، نیازمند آن می باشند که مردم به آن‌ها اعتماد کنند،‌ آن را بپذیرند و برای استفاده از آن ناامید نشوند».


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.