نشانه‌های تغییر درروابط ایران وشورای همکاری

وزیر امورخارجه عمان از وجود نشانه هایی در خصوص تغییر روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو شورای همکاری به سوی همکاری و تفاهم خبر داد.

“یوسف بن علوی” در گفت و گو با شبکه العالم، درباره روابط ایران با عمان و سایر کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت : روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری بر اساس پیوندهای ریشه دار تاریخی شکل گرفته است؛ با این حال هر از گاهی اختلافاتی در دیدگاه ها پدید می آید، اما این اختلاف نظرها مانعی نیست که نتوان آن را پشت سر گذاشت.

وزیر امور خارجه عمان تاکید کرد : اخیرا احساس کردیم که روابط به سمت همکاری و تفاهم و بازنگری در منافع مشترک متمایل شده است؛ ما از جمهوری اسلامی به سبب فهم حقیقت آن چه در کشورهای عضو شورای همکاری می گذرد ، سپاسگزاریم. در حال حاضر با کمک یکدیگر در تلاش برای جلوگیری از شکل گیری اختلاف نظر هستیم تا از تاثیر پیامدهای این اختلاف بین ما ، جلوگیری شود.

پیوندهای عمیق در روابط ایران – عمان

یوسف بن علوی تأکید کرد، روابط ایران و عمان بر پایه پیوندهایی عمیق و تفاهم و همکاری شکل گرفته است و ما از این سطح از روابط کاملا راضی و خرسندیم.

اسرائیل باید در تهدید ایران بازنگری کند

وزیر امور خارجه عمان درباره تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی ضد ایران گفت: اسرائیل همواره همه کشورهای خاورمیانه را تهدید می کند، اما این رژیم در خصوص تهدید ایران باید پیش از هرگونه جمع بندی، هزار بار در محاسبات خود بازنگری کند.

یوسف بن علوی عمان را شریک ایران در تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز دانست و گفت: با توجه به این که این تنگه جنبه ای بین المللی دارد ، هرگاه مساله ای سیاسی سبب در خطر افتادن کشتی رانی در این تنگه می شود ، ما تمام تلاش خود را برای آرام سازی اوضاع به کار می بریم به ویژه اگر این مساله به ایران مرتبط باشد.

تغییر دیدگاه‌ها برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه عمان تأکید کرد، دیدگاه ها در ارتباط با بحران سوریه تغییر کرده و در آینده همگان به سوی حل این بحران پیش می روند.

“یوسف بن علوی” با اشاره به اتفاق نظر کشورها برای برون رفت سوریه از بحران، تأکید کرد: تلاشها برای حل بحران سوریه کم کم در حال افزایش است، و فکر می کنم در این فاصله زمانی تا اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، راه حلی برای این بحران ارائه شود.

بن علوی گفت: آن چه در سوریه می گذرد، دل همه را خون کرده است.

بن علوی ادامه داد: الاخضر الابراهیمی که برای نمایندگی سازمان ملل جهت حل این بحران انتخاب شده، مورد تایید همه طرف ها حتی  طرف های مخالف نظام سوریه است.

وزیر امور خارجه عمان کمک برای برون رفت سوریه از بحران را وظیفه همه کشورها دانست و تأکید کرد که آینده سوریه را فقط مردم این کشور باید ترسیم کنند.

بن علوی با اشاره به اختلاف نظرها در خصوص حل بحران سوریه گفت: در چنین بحرانهایی همگان در خصوص یک طرف اتفاق نظر ندارند، به همین دلیل است که می بینیم که در اینگونه بحران ها برخی از یک طرف و برخی دیگر از طرف مقابل حمایت می کنند.

بن علوی ادامه داد: در مرحله آتی همه طرفهای منطقه ای و بین المللی درباره کار برای حل اشتباهات گذشته، به اتفاق نظر می رسند.

وی افزود: کشورهای منطقه به این باور رسیده اند که باید از تبدیل شدن بحران سوریه به بحرانی منطقه ای جلوگیری کنند زیرا این بحران صلح و امنیت جهان را به خطر می اندازد.

آشکار شدن توانمندی ایران در اجلاس عدم تعهد

وی با قدردانی از برگزاری بسیار خوب اجلاس تهران تأکید کرد، بیانیه پایانی ، بسیاری از دغدغه های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را در بر گرفت، و در همه سخنرانی هایی که در این اجلس صورت گرفت، بر پایبندی به بندهای ده گانه جنبش عدم تعهد به وضوح تاکید شد.

بن علوی تاکید کرد: موفقیت به دست آمده در تنظیم بیانیه پایانی ، مرهون توانمندی ایران در ایجاد هماهنگی میان مسائل منطقه ای و بین المللی است تا جنبش عدم تعهد بتواند جایگاه ویژه خود را در عرصه بین الملل تثبیت کند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.