نشانه شناسی سینما با یک رساله ارزشمند برای دانشجویان

۰۶م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب حاضر، ترجمه‌ای است از مدخل «فیلم»، نوشته تامس السیسو وا. پوپ، در دانشنامه زبان و زبان‌شناختی به اضافه یادداشت‌هایی که برخی از اصطلاحات به‌ویژه زبان‌شناختی ـ داخل متن را توضیح می‌دهد. کتاب «مروری بر مطالعات نشانه‌شناختی سینما» در ۱۰ فصل تدوین شده است. «مقایسه سینما با زبان: دستور سینما»، «صورت گرایی(فرمالیسم) و ساختارگرایی، «بازکاوی سوسور و احیای مطالعات زبان شناختی سینما»، «دیدگاه متز در باب «همنشینی بزرگ تصویر فیلمی»، «جایگاه زبان شناختی تصویر»، «فراتر از سوسور: رمزگان‌ها و فرآیندهای دلالت» و … از فصل‌های این کتاب است.آنچه در این مجموعه آمده است مروری است تاریخی ـ تحلیلی بر مطالعات زبان‌شناختی و نشانه‌شناختی سینما در غرب، و عمدتا‌ً اروپا.

در این کتاب، مطالعات زبان‌شناختی و نشانه‌شناختی سینما به سه دوره تقسیم شده است. در مرحله اولین سینما را فاقد نظام زبان و فقط دارای قوه ناطقه / لانگاژ یا به عبارت بهتر «قوه فیلمی» دانستند. و یک‌بار قائل به نظام زبان یا «لانگ» برای سینما شدند، اما در مرحله سوم از رویکرد دیگر زبان‌شناختی دستور زایشی، دستور شناختی، معنی‌شناسی، کاربردشناسی، تحلیل متن، تحلیل گفتمان و مواردی از این دست در مطالعات سینما بهره گرفتند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سوره مهر، رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی کتاب رساله آهنگ‌سازی محسن الهامیان را زمینه ساز استعدادهای برتر در موسیقی ایرانی و غربی دانست. مهدوی در تبیین کتاب «رساله آهنگ‌سازی» گفت: رساله آهنگ سازی از موارد مهم در شکل‌گیری و شخصیت پردازی در آثار ارائه شده از سوی موسیقی دانانی است که می‌خواهند از فرم های بین‌المللی برای بیانی علمی و جدی از موسیقی نمونه‌هایی را خلق کنند.

وی ادامه داد: این کتاب به صورت روان و سهل تمریناتی را در کنار مباحث علمی در فصل‌‌های مجزا دارد که سبب فراگیری صحیح و دقیق علاقه‌مندان و مخاطبان موسیقی می‌شود. و یکی از فصل‌های مهم کتاب فصل دهم است که مولف با شناخت دقیق از موسیقی ایرانی مبحث آهنگ‌سازی را با مهارت در کنار دیگر مباحث موسیقی ایرانی تدوین کرده است. این کتاب زمینه ساز تعالی استعدادهای آهنگ‌سازی در موسیقی ایرانی و غربی به شمار می‌رود.

مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری همچنین آثار انتشار یافته الهامیان در حوزه هنری را کارهای در خور توجه دانسته در این باره خاطر نشان کرد : خوشبختانه الهامیان از اساتید مبرز این رشته است که تا به حال تالیفات و ترجمه‌های درخور توجهی را همواره با پشتکار خود به جامعه موسیقی ایران هدیه کرده است. حوزه هنری این افتخار را داشته که از سال ۶۸ تاکنون عناوینی مهمی را از این هنرمند به زیور طبع آراسته گردانیده است.

کتاب رساله آهنگ‌سازی در ۱۰ فصل کلی تقسیم شده است که این فصل‌ها از دو بخش مجزا تشکیل شده است٬ بخش اول موسیقی تونال که آهنگ‌سازی در نت‌های یونان باستان است و بخش دوم نیز آهنگ‌سازی در نت‌های ایرانی اصفهان، شور٬ ماهور و… را شامل می‌شود٬ در اصل باید بدانیم که برای هر کدام چگونه باید آکورد بنویسیم که با راهنمایی‌هایی که در کتاب شده می‌توانیم نت‌ها را طراحی کنیم.

الهامیان کتاب «رساله آهنگسازی» برای دانشجویان و پژوهشگران موسیقی مفید ارزیابی کرده، در این باره اظهار داشت: فکر می‌کنم این کتاب اثر سودمندی برای دانشجویان٬ پژوهشگران و آهنگسازان موسیقی باشد٬ زیرا کتاب از نکات بسیار اولیه‌ای آغاز کرده، دانش پژوه را گام به گام به جلو راهنمایی و هدایت می‌کند. در این کتاب طراحی موسیقی تشریح شده است. همچنین طراحی ریتمیک نیز مورد بررسی قرار گرفته است. چون در یک موسیقی موفق جدی مهم‌ترین مطلبش طراحی است. آنچه که ما خبر نداریم، طراحی موسیقی هست که چگونه این طراحی‌ها به یک ملودی ختم شود.

کتاب رساله آهنگسازی تولید مرکز موسیقی حوزه هنری است که در قطع وزیری و در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه مهر انتشار یافته است.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.