نشان هنر و ادب فرانسه به لیلا حاتمی اعطا شد

به گزارش سینمانگار، نشان هنر و ادب کشور فرانسه به لیلا حاتمی بازیگر مطرح سینمای کشورمان اعطا شد.

سفارت فرانسه در تهران اعلام کرد که امروز پنجشنبه(۲۹ تیرماه) نشان هنر و ادب توسط سفیر فرانسه و از طرف وزیر فرهنگ و ارتباطات این کشور به بانوی هنرمند لیلا حاتمی اعطا شد.

در وب سایت سفارت فرانسه در تهران عنوان شده که “این نشان به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی و یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می گردد”.

به گزارش سینمانگار، لیلا حاتمی متولد ۱۳۵۱ در تهران، دختر علی حاتمی کارگردان مطرح و فقید سینمای کشورمان است. وی در ایام کودکی در فیلمهای «کمال الملک» و «دلشدگان» به کارگردانی پدرش بازی کرد، اما حضور جدی و حرفه ای در عرصه سینما را با بازی در فیلم «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۷۵ آغاز کرد. حاتمی در این فیلم نقش یک زن نازا را به زیبایی ایفا کرد و برای آن دیپلم افتخار پانزدهمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. نقش مقابل وی در این فیلم را علی مصفا بازی می کرد، که آشنایی آنها با یکدیگر پس از مدتی به ازدواج انجامید.

از جمله مهمترین فیلمهایی که لیلا حاتمی در آنها به نقش آفرینی پرداخته عبارتنداز: «آب و آتش»، «ایستگاه متروک»، «ارتفاع پست»، «حکم»، «بی‌پولی»، «پرسه در مه»، «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، «سعادت آباد»، «جدایی نادر از سیمین» و «پله آخر».


لیلا حاتمی در عرصه بین الملل چهره ای شناخته شده است. اولین جایزه بین المللی وی از جشنواره فیلم مونترال کانادا بود، که جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را به جهت بازی در فیلم «ایستگاه متروک» به کارگردانی علی رئیسیان، برایش به ارمغان آورد. برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «هر شب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی و از جشنواره بین المللی فیلم حراره، دیگر موفقیتی بود که حاتمی در سالهای گذشته بدست آورده است.

اما بدون شک عمده شهرت و اعتبار لیلا حاتمی در عرصه بین المللی، پس از بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی به دست آمد. بازی بدون نقص تمامی بازیگران این فیلم در شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین دیده شد و خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد و زن برای گروه بازیگران «جدایی نادر از سیمین» و از جمله لیلا حاتمی بدست آمد.

حاتمی در اسفندماه سال گذشته به همراه اصغر فرهادی در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار حاضر بود، که به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان توسط فیلم «جدایی نادر از سیمین» انجامید.

حضور در یازدهمین دوره جشنواره فیلم مراکش به عنوان یکی از اعضای هیات داوران، حضور در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن به عنوان یکی از اهدا کنندگان جوایز فیلمسازان برنده و دریافت بهترین بازیگر زن از چهل و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری از آخرین افتخارات لیلا حاتمی محسوب می شود.

دیگر جوایز و افتخاراتی که تاکنون لیلا حاتمی کسب کرده، عبارتنداز:

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «بی پولی»
 

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در سومین جشن منتقدان برای فیلم «بی پولی»

 

برنده جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنوارهٔ فیلم حراره برای فیلم «هر شب تنهایی»


چهارمین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی برای بازی در فیلم «ارتفاع پست»
 

سومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی برای بازی در فیلم «ایستگاه متروک»
 

برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از پنجمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «آب و آتش»

 

بهترین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی برای بازی در فیلم «آب و آتش»


 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.