نشریه آمریکایی: فروش نفت ایران به مشتریان آسیایی رونق خواهد گرفت

این روزنامه غربی روز شنبه در گزارشی به قلم ‘سارا کنت’ به بررسی آثار تحریم نفتی ایران بر صنعت نفت قاره اروپا پرداخت و تاثیر آن را بر بازارهای نفتی اروپا مورد بررسی قرار داد.

به نوشته وال استریت ژورنال، در حالیکه در مهلت شش ماهه ای که برای اجرای تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا مقرر شده بود، ناظران بازارهای نفتی اروپا نسبت به آثار این تحریمها بر مشتریان نفتی در اروپا خوشنود و مسرور بودند.

اما از اول ژوئیه /۱۱ تیر / که تحریمها به طور رسمی به اجرا درآمد، بسیاری از پالایشگاههای اروپایی به جای نفت خام ایران، از نفت خام سایر کشورها نظیر عربستان ،سوریه و عراق استفاده می کنند. قیمت جهانی نفت هم به واسطه تحریم نفتی ایران نه تنها افزایش نیافته بلکه از ماه مه شاهد کاهش هم بوده است.

اما مکانی در اروپا هست که از تحریم نفتی ایران متحمل خسارتی سنگین شده است.

پالایشگاه ‘ساراس’ در ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که با وجود افت شدید قیمت جهانی نفت ، سطح سوددهی اش در چهار ماهه دوم سال جاری میلادی ، با ۸/۱۳۱ میلیون یورو ضرر همراه بود .

این حقیقت بیانگر آن است که هرچند پالایشگاه های اروپایی همچنان فعال هستند اما تحریمهای نفتی ایران چندان هم بی اثر نبوده است.

‘جیان مارکو موراتی’ رئیس پالایشگاه مزبور اعلام کرد که یکی از عوامل بوجود آمدن وضعیت زیان دهی در بازار نفت مربوط به تحریم نفتی ایران و خطر کمبود نفت خام سنگین در بازار است’.

نویسنده مقاله وال استریت ژورنال ادامه می دهد: البته این یکی از عوامل تنزل سوددهی پالایشگاه مزبور است. برنامه های پالایشگاه ساراس برای حفظ و نگهداری از پالایشگاه هم سبب افت شدید سوددهی آن بوده است . در مجموع در سالهای اخیر به دلیل افت تقاضا در داخل و اوج گرفتن سطح رقابت پالایشگاه های بسیار پیشرفته آسیایی، پالایشگاههای نفتی اروپایی در مدت زمان اخیر با چالشی سختی رو به رو شدند.

بدون تردید، کبمود نفت خام ایران در بازار اوضاع را بدتر از اینکه هست می کند.

طبق اعلام ‘آژانس بین المللی انرژی’ پالایشگاههای کشورهای حاشیه دریای مدیترانه از قبل تحریمهای نفتی ایران متحمل سخت ترین ضربات شده اند . آنها بطور عاجل دسترسی کمی به نفت خام ایران دارند. وانگهی بعد از اجرای تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا، شرکت نفتی ‘اورالز’ روسیه بر قیمت نفت خام خود افزوده و مزید بر علت شده است.

کارشناسان نفتی هم اعلام کردند که اغلب پالایشگاههای اروپایی در چهار ماهه دوم سال وضعیت خوبی نداشته اند. افزایش قیمت نفت خام هم سطح با نفت خام ایران، باعث شده است تا سطح سوددهی پالایشگاههای اروپایی برای پاییز که سطح تقاضا بالا می رود و شاخص قیمت چهار ماهه آخر سال است بشدت کاهش پیدا کند.

‘دیوید وچ’ رئیس موسسه تحقیقات انرژی ‘JBC ‘ با بیان اظهار نظر فوق می گوید:’ ماجرای نفت ایران، عدم تعادل در بازار جهانی نفت که در جای جای بازار محسوس است را عمیقتر کرده است. بازاری که همه ابزار و مصالح کار در آن مهیاست به غیر از بشکه ی ترش نفت خام’.

نویسنده مطلب در ادامه تصریح می کند: در واقع نباید چندان هم نسبت به موفق بودن تحریمهای نفتی ایران خوش بین بود. این تحریمها یک فشفشه خیس است . هرچند ایران نمی تواند نفت خود را به خریداران اروپایی بفروشد اما خریداران آسیایی همچنان حی و حاضرند. بنابراین، این باور که در غیاب نفت ایران، سایر نفت های خام با خلوص متفاوت به سمت اروپا روانه خواهند شد، خوش خیالی محض خواهد بود.

‘دیوید فایفه’ رئیس دایره بازار های نفتی در آژانس بین المللی انرژی می گوید:’ تنها موفقیت تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه نفت ایران، برنامه ریزی آن بوده است و بس’.

شمار کثیری از تحلیلگران هم معتقدند که سخت ترین ماهها برای صدور نفت ایران ماههای ژوئیه و اوت است ، اما این فشار در پاییز به یک باره تغییر چرخش می دهد و با هجوم خریداران آسیایی به سمت خرید نفت از ایران، تحریمهای نفتی این کشور به گونه ای مدیریت خواهد شد.

‘دیوید وچ ‘ می گوید:’ بدون تردید، ایران برای فروش نفت خود در ماه ژوئیه مشکلات عدیده ای داشت، اما به اعتقاد ما این مشکلات از همین حالا رو به رفع شدن می رود’.

مترجمام**۱۵۹۱**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۱۳۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.