نشر افترا که سبب اشاعه فحشا شود، جرم است

۰۵م آذر ،

یک حقوقدان گفت: دین اسلام نسبت به آبروی اشخاص و اتهام فحشا به شدت سختگیر است به طوری که اگر نشر افترا سبب اشاعه فحشا گردد، هر چند مفتری بتواند صحت اسناد و گفته خود را ثابت کند نیز به حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

نعمت احمدی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ قانون برخورد با جرم افترا اظهار داشت: فصل چهاردهم قانون مجازات عمومی بعنوان (افترا و توهین و هتک حرمت) تنظیم شده است.

این حقوقدان تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۶۹ هرکس بوسیله اوراق چاپی یا خطی‌ یا بوسیله انتشار یافتن اعلان یا اوراق مزبوره یا بوسیله نطق در مجامع بیک یا چند نفر امری را صریحا نسبت دهد که‌ مطابق قانون مجازات آن امر جنحه یا جنایت محسوب شود، مفتری محسوب خواهد شد مشروط بر اینکه نتواند صحت آن‌ اسناد را ثابت نماید.

وی با بیان اینکه در ماده ۲۷۰ در صورتیکه اسناد دهنده صحت امور منتسبه را در محکمه صالحه ثابت نماید از مجازات معاف‌ خواهد بود والا مفتری است، اذعان داشت: بر اساس ماده ۲۷۱ در صورتیکه اسناددهنده نتواند اسناد را ثابت نماید مفتری محسوب و مجازات او حبس‌ تأدیبی از یکماه الی یکسال و تأدیه بیست الی پنجاه تومان‌ غرامت و یا یکی از این دو مجازات است.

احمدی با اشاره به ماده ۲۷۲ افزود: هرکس نظما یا نثرا کسی را هجو کند و آنرا منتشر نماید بحبس تأدیبی از هشت روز الی یکماه‌ یا بتأدیهء غرامت از شش الی پنجاه تومان محکوم‌ می‌شود.

این حقوقدان اضافه کرد: در مواد فوق غیراز ماده ۲۷۲ نسبت بتوهین‌ و هتک حرمت نص صریحی ملاحظه نمی‌شود و مفاد مواد مزبوره فقط ناظر است به افتراء و اگر هجو مذکور در ماده‌ ۲۷۲ را یکنوع از توهین بدانیم عنوان فصل فوق الذکر تا اندازه بجا خواهد بود.

وی افزود: در موارد افترای ناموسی (قذف) شامل نسبت دادن زنا یا لواط به زن و مرد پاکدامن یا نسبت دادن ولدزنا دادن به کسی و امثالهم، کیفر حد تام یعنی ۸۰ تازیانه تعیین شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه اینکه دین اسلام نسبت به آبروی اشخاص و اتهام فحشا به شدت سختگیر است به طوری که اگر نشر افترا سبب اشاعه فحشا گردد، هر چند مفتری بتواند صحت اسناد و گفته خود را ثابت کند نیز به حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. منا:

    با سلام و احترام خواهر من سه سال پیش با پسری رابطه دوستی تلفنی داشته که تعداد دو عدد عکس نیزبه آن شخص داده آن شخص که از خواهر من توسط مادرش خواستگاری کرده بود بعد از گذشت ۴ ماه رابطه دوستی تلفنی و به بهانه اینکه مادرش با این ازدواج مخالف است به قطع رابطه از طرف خواهرم و آن شخص منجر شده بعد از گذشت سه سال که آن شخص ازدواج کرده و خواهرم نیز ازدواج کرده بود آن عکس ها را به همراه چند نامه تهدید آمیز به شوهر خواهرم تحویل داده که منجر به جدایی آنها شد حال باشکایت خواهرم از آن شخص مبنی بر زدن تهمت و افترا آیا می توان طبق ماده ۶۹۷ آن شخص را متهم کرد؟ چرا که ماده ۶۹۷ تبصره ای دارد که بیان داشته اگر این امر باعث اشاعه فحشا شود حتی اگر صحت آن اثبات شود آن شخص مجرم شناخته می شود . لطفا من را راهنمایی کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.