نشستی که پس از یکسال انتظار تشکل‌های دانشجویی را برآورده نکرد

گزارش/ بازخوانی نشست هماهنگی تشکل‌های دانشجویی

پس از یکسال پیگیری تشکل‌های دانشجویی برای هم اندیشی با وزیر علوم، کامران دانشجو هفته گذشته با اعضاء این تشکل‌ها دیدار و گفتگو کرد و این در حالی است که به زعم بسیاری از دانشجویان این دیدار پاسخگوی مطالبات آنها نبود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از یکسال انتظار که تشکل‌های دانشجویی خواستار حضور وی در دانشگاه و پاسخ دادن به سوالات دانشجویان بودند، بالاخره طی نشستی با تشکل های دانشجویی دیدار و گفتگو کرد.

این نشست به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و برخی از تشکل‌ها مانند دفتر تحکیم وحدت،‌بسیج دانشجویی، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور تحت عنوان “اولین نشست سراسری هماهنگی تشکل‌های اسلامی دانشجویی” طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته برگزار شد.

آنچه مسلم است این که حضور مسئولین و وزرا در دانشگاه‌ها برای پاسخ دادن به سوالات دانشجویان، یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده که در کنار سایر مطالباتی همانند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، بر زمین مانده است.

اما بالاخره پس از یک سال تقاضا، چشم دانشجویان به حضور آقای وزیر روشن شد و  به دلیل انباشته شدن حجم انبوه مطالبات دانشجویان، فضایی در این جلسه  به وجود آمد که به تقابل کلامی شدید میان وزیر علوم و دانشجویان منجر و حتی در برخی لحظات، به دلیل سوالات و اظهارات مکرر از داخل جمعیت دانشجویان حاضر، وزیر علوم درصدد ترک صندلی خود برآمد و دوباره به میز پاسخگویی بازگشت.

اگرچه برخی از پاسخ‌های وزیر علوم به خصوص مسئله دانشجوی پولی با اعتراضات دانشجویان حاضر روبرو می‌شد و برخی دیگر از سوالات دانشجویان نیز پاسخ‌های در خوری پیدا نکرد؛ اما، با این حال و با وجود ادبیات صریح دانشجویان و همچنین پافشاری شدید کامران دانشجو بر مواضع خود، تحمل و بردباری وی قابل ستایش بود.

* انتقاد صریح جنبش دانشجویی

به هر ترتیب، تشکل‌های دانشجویی نیز در بیانیه پایانی خود در این نشست تاکید کردند که علیرغم فعالیت‌های صورت گرفته در فضای دانشگاهی کشور، جنبش دانشجویی نسبت به برخی اقدامات انجام شده و نتایج مترتب بر آن انتقادهای اساسی دارد.

اقداماتی مانند خصوصی سازی امکانات رفاهی دانشجویان، پذیرش دانشجوی پولی، موانع برسر راه شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی، فضای غیرپویا و کم نشاط در برخی دانشگاه‌ها به بهانه سخت‌گیری‌های امنیتی، اشاعه بدرفتاری‌های فرهنگی، رواج برخوردهای سلیقه‌ای در بین برخی مدیران دانشگاه‌ها و عدم قانون‌گرایی و … اهم مشکلات و مسائلی است که باید هر چه زودتر حل و فصل شود.

تشکل‌های اسلامی دانشگاه، ضمن ابراز نگرانی از این موارد، از مسئولین امر می‌خواهند تا هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات،‌ تصمیمات صحیح و برخاسته از یک نگاه فرهنگی و دانشگاهی را اتخاذ کنند.

شرکت‌کنندگان در این نشست، ضمن تشکر از حضور و توجه وزیر علوم، افزایش تعداد نشست‌های دانشجویی و همچنین پیگیری مطالبات مطروحه در این نشست‌ها را به منظور هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان آموزش عالی کشور جهت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، خواستار شدند.

در جلسه فعالین دانشجویی و مسئولان تشکل‌های اسلامی در دانشگاه با کامران دانشجو وزیر علوم، مواردی مطرح شد که از مهمترین دغدغه‌های سیاسی، فرهنگی و علمی طرفین بود. باشگاه خبرنگاران با مرور ارتباط کلامی میان وزیر علوم و اعضاء تشکل های دانشجویی، ضمن واکاوی فرازهای مطرح شده در این نشست، ماحصل پرسش و پاسخ ها را منتشر کرده است.

*موضوعات سیاسی

امیریان مسئول سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) در این جلسه با اشاره به دو شاخصه اساسی استکبارستیزی و مبارزه با استبداد داخلی در جنبش دانشجویی مسلمان قبل از انقلاب اسلامی، یکی از شاخصه‌های اصلی این جنبش را پس از انقلاب، نقد حکومت برای تقویت حاکمیت دانست و گفت:‌  “بخشی از حکومتی‌ها تحمل انتقادهای بعضا تیز و برنده دانشجویی را ندارند.

ضمن اینکه جریان دانشجویی با غوغاسالاری و فضای کاذب، کار خود را پیش نمی‌‌برد و تبدیل به جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب نمی‌شود؛ اما با نقد مسئولان عالی‌رتبه و به چالش کشیدن آنها حرکت می‌کند و امیدواریم وزیر علوم این به چالش‌ کشیدن امروز را به فال نیک بگیرد.”

مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت، از وزیر علوم انتقاد کرد که چرا تشکل‌های دانشجویی به جای قرار داشتن بررسی تحولات منطقه در اولویت بندی دغدغه‌های خود، باید با مسائل داخلی دانشگاه‌ها درگیر باشند و ذهن فعال و پویای آنها به واسطه کارشکنی‌ها، سنگ‌اندازی‌ها، کج‌روی‌ها و تنگ‌نظری‌های روزافزون مسئولان دانشگاهی به مسائل حاشیه‌ای منحرف شود تا جنبش دانشجویی نتواند نقش اصلی خود را ایفا کند.

         *سلیقه آقای وزیر در پاسخ به دانشجویان

کامران دانشجو طی این جلسه به دانشجویان گفت: بعد از ۳۰ سال،‌گفتمان درون دانشگاه از کف و سوت به چارچوب منطقی وارد شد؛ این در حالی است که هیچ کس نمی‌تواند این تغییر گفتمان را در دانشگاه کتمان کند.

 چنانکه امام خمینی (ره) فرمودند:” اگر دیدید دشمن از شما تعریف می‌کند و برایتان کف و سوت می‌زند حتما بدانید یک جای کار ایرادی وجود دارد، اما هنگامی که دشمن شروع به ایراد گرفتن از یک یا دو نفر و یا یک مجموعه می‌کند، معلوم است شما در مسیری حرکت کرده اید که دشمن دوست ندارد… “

وی تصریح کرد: ما هر نقدی که به یکدیگر داریم، در یک خانواده بزرگ به نام انقلاب زندگی می کنیم. مرزمان با دشمنان کاملا مشخص است و نباید بگذاریم دشمن از بحث و جدل ما استفاده کند. اگر نقدی به هم داریم اما هر دو طرف در برابر یک دشمن و در یک جبهه و پیرو ولایت هستیم،‌ امکان دارد اشتباه کنیم اما نیت اصلی مان پیروی از خط ولایت است و اینکه از آمریکا و ایادی‌اش بیزاریم و نمی‌گذاریم دشمن از انتقاداتی که می‌کنیم سوء استفاده کند.

* وضعیت آزاداندیشی چه می شود؟

امیریان با اشاره به اینکه مسئولان دانشگاه‌ها، معتقد به آزاداندیشی نیستند اظهار داشت: آقای وزیر! در جلساتی که با حضرتعالی داشتیم فرمودید اتحادیه‌ها و جریان‌های دانشجویی مسیر کلی را بروند اما با آن اختلاف تاکتیک‌ها و رویکرد‌هایی که بسیار طبیعی و لازم است. چطور می‌شود که در آیین نامه‌ هیات نظارت دانشگاه اسمی از حراست دانشگاه نیامده، ولی این هیات می‌گوید بروید از مدیریت حراست، درخواست خود را مطرح کنید و تایید صلاحیت بگیرید. بدتر از آن این است که مدیریت حراست می‌گوید بروید ستاد خبری استان که این مسئله کاملا خلاف قانون است و متاسفانه در دانشگاه مادر و مهمترین دانشگاه کشور صورت گرفته است. حتی یکی از مسئولان دانشگاه های شما اعلام کرد که محسن رضایی هم نباید به دانشگاه بیاید، چون ما نمی دانیم بعداز آن تنش ایجاد می‌شود یا نه! حتی آیین نامه کرسی‌های آزاد اندیشی خود عاملی شده که جلوی آزاداندیشی‌ها را می‌گیرد.

کامران دانشجو در بخشی از اظهارات خود، اینگونه به صحبت‌های مسئولان تشکل‌های دانشجویی واکنش نشان داد: دانشگاه مکانی است که می‌بایست صحبت از اختلاف سلیقه در آن باشد اما شأن دانشگاه در این نیست که اگر مخالف نظر و سلیقه دانشجو حرفی گفته شد، او را هو کنند و اگر حرفی موافق با نظرآنها گفته شد، سوت و کف بزنند… عده ای می گویند داشنگاهی آزاد، سرحال و بانشاط است که هرچه می خواهند بگویند ولی اینطور نیست؛ همه حرف ها باید در چارچوب اسلام زده شود البته تشکل های دانشاهی نباید به وضعیت موجود، قانع باشند و می بایست مطالبه گر باشند که این با پرخاشگری تفاوت دارد. مطلوب و آرمان های نسل ها با هم فاصله دارند ما حرکت به سمت هدف مطلوب را شروع کرده ایم.

*اسلامی شدن دانشگاه ها و علوم انسانی

رامین شمسایی معاون سیاسی بسیج دانشگاه علامه طباطبایی در این جلسه با اشاره به موضوع اسلامی شدن علوم انسانی گفت:

هرچقدر که این مسئله را تکرار کنیم باز هم کم است و ما این تنگه احد را رها نکرده ایم جناب آقای وزیر! در گزارش خود بفرمایید که برای اسلامی شدن علوم انسانی چه کرده اید؟‌اسلامی شدن علوم انسانی، بسیار مهم است. جناب آقای وزیر! ما شما را جزو وزرای ارزشی می دانیم اما ارزشی بودن کافی نیست و ما شما را کارآمد هم می خواهیم، چرا اساتید دانشگاه های شما حاضر نمی شوند که صرفا کتب اسلامی در دانشگاه ها تدریس شود و نمی خواهند که غربی ها را نقد کنند؟

وزیرعلوم، پاسخ های بسیار کوتاهی به بحث اسلامی شدن علوم انسانی داد و  به جای آن، موارد مربوط به مسائل فرهنگی دانشگاه و تفکیک جنسیتی را نشانه حرکت در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها دانست! اما وی، مشخص نکرد که پاسخ‌های وی چه ارتباطی به اسلامی شدن علوم انسانی دارد؟!

کامران دانشجو دراین باره گفت: در بحث اسلامی شدن علوم انسانی، مقاله های حوزه علمیه را هم داریم که متأسفانه چاپ نمی شود این مسئله، نشان دهنده عدم بررسی و توجه دراین زمینه است…. بعد از ۳۰ سال، بحث اسلامی شدن دانشگاه ها مطرح شده و علیرغم همه جوسازی ها ما با صراحت اعلام کردیم که باید دانشگاه دخترانه داشته باشیم و این کار را در شهرهایی مانند سمنان و رفسنجان راه اندازی کردیم… ۸۰ سال است که مطالب دانشگاه ها، کپی برداری شده غرب هستند، آیا انتظار دارید ظرف مدت ۲ سال معجزه شود؟ درگذشته هیچ کس جرأت نداشت حرف دانشکده دخترانه را بزند یا اینکه بگوید کلاس ها باید جدا باشد… در دانشگاه نباید مثل سالن مد رفتار شود، شأن دانشگاه و معبر عمومی این نیست… دربحث اسلامی شدن دانشگاه ها، تشکل ها در سراسر کشور چند مقاله نوشتند؟ ۱۴نفر از مراجع قم بحث عفاف و حجاب را که از سال ۱۳۶۶بر زمین مانده بود تأیید کردند. خواسته ما این است که در این باره مقاله بنویسید و به روزنامه ها و رسانه ها بدهید… می گویند باید کار فرهنگی کرد اما کار فرهنگی، فقط ایجابی نیست. کجای اندیشه حضرت امام خمینی (ره) اختلاط یعنی مناسبات پسر و دختر را به سبک غربی را مجاز می داند؟ پس از ۳۴ سال که از انقلاب می گذرد ما فقط یک دانشگاه دخترانه داریم اما امیدواریم در مهرماه مواردی از اینگونه را به عینیت ببینیم.

*موضوع اساتید انقلابی و انقلابی نما

مسئول سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی خطاب به وزیر علوم اظهار داشت: افرادی که دلبسته به گفتارهای انقلاب اسلامی هستند باید در جایگاه اساتید قرار بگیرند اما دیدیم که در این رابطه هیچ اتفاقی نیفتاد، مثلا در دانشگاه علامه بحث شخص محوری مطرح است.

وزیرعلوم اینگونه پاسخ داد: ما طرفدار پرورش اساتید انقلابی در دانشگاه ها هستیم نه انقلابی نما ما در حال جذب مجموعه ای از افراد با سابقه برای سمت استادی هستیم و از افراد سرشناس، شایسته ترین را انتخاب می کنیم. بنده شخصا نمی توانم دنبال تک تک آدم ها بگردم به خاطر همین، کمیته ای ۹ نفره تشکیل دادم تا آنها افرادی با سابقه و سرشناس را برای سمت استادی به من معرفی کنند.

البته نباید از ذهن دور داشت که پرورش اساتید انقلابی، قبل از ورود به دانشگاه انجام می شود نه اینکه جناب آقای وزیر طرفدار پرورش آنها در درون دانشگاه باشد!

ضمن اینکه دانشجویان، انتقادات زیادی را نسبت به آنچه آنها اساتید انقلابی نما می خوانند، مطرح کردند اما وزیر علوم تنها به گفتن همین چند جمله در پاسخ به انها اکتفا کرد.

*مسائل علمی، فرهنگی و صنفی دانشگاه ها

شمسایی مسئول سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه در فضای مطالبه گری، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پتانسیل بیشتری دارد، گفت: خیلی از اساتید، بچه ها را وادار می کنند که مقاله های ISI خود را به غربی ها بفروشند… درباره فضای مدیریت فرهنگی در دانشگاه ها نیز علیرغم اینکه مدیریت فرهنگی آنها در راستای حمایت و تسهیل فعالیت تشکل ها در دانشگاه است اما این مدیریت فرهنگی نگاهی رقیبانه به تشکل ها دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در دانشگاه ها به صورت نامنظم عمل می کند و برنامه های مجوز دادن نیز نامنظم است.

*برنامه ریزی نادرست موجب بی نتیجه بودن نشست‌

بالاخره نشست برگزار شد اما می توانست با برنامه ریزی بهتری دنبال شود، عدم برنامه‌ریزی‌صحیح و استفاده از تجارب و اندیشه‌های اساتید برجسته در کارگاه‌های آموزشی، یکی از برنامه‌های مفیدی بود که متاسفانه در این نشست مورد غفلت واقع شد.

*گزارش//  محمد حسن عبدی مطلق

پایان پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.