نشست ارزیابی دبیرکلی اوپک هفته آینده در وین برگزار می شود

خبرگزاری پانا : نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اعلام کرد: ترکیب کمیته ویژه ارزیابی نامزدهای دبیرکلی اوپک متشکل از ۱۲ نماینده وزیران نفت این سازمان است.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت محمد علی خطیبی  افزود: هر یک از وزیران نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای نشست ارزیابی چهار نامزد دبیرکلی اوپک، یک نماینده معرفی کرده اند.

خطیبی با بیان این که بیشتر وزیران نفت اوپک، نمایندگان هیئت عامل کشور خود در اوپک را به عنوان نماینده برای حضور در این کمیته معرفی کرده اند، گفت: مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، نیز نماینده این کشور در هیئت عامل اوپک را به عنوان نماینده خود در کمیته ارزیابی دبیرکلی اوپک معرفی کرده است.

وی پیش تر اعلام کرده بود: نشست کمیته ویژه ارزیابی نامزدهای دبیر کلی اوپک روزهای اول و دوم آبان ماه با حضور نامزدهای چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عراق، عربستان و اکوادور در مقر دبیرخانه اوپک برگزار می شود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک نیز عنوان کرده بود: نامزدها در این نشست به معرفی و بیان توانایی های خود می پردازند و کمیته تشکیل شده با طرح پرسش و پاسخ هایی توانایی این نامزدها را بررسی می کند.

خطیبی گفته بود: بر اساس مصوبه نشست ۱۶۱ وزیران نفت اوپک، این کمیته تنها برای ارزیابی نامزدها تشکیل می شود و هیچ گونه حق انتخابی ندارد؛ تنها برای انتخاب بهتر به وزیران کمک می کند و سرانجام دبیرکل جدید با اجماع وزیران نفت این سازمان انتخاب می شود.

جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین نوذری، وزیر نفت پیشین را به عنوان نامزد سمت دبیرکلی اوپک به دبیرخانه این سازمان معرفی کرده است.

عربستان سعودی مجید منیف، نماینده هیئت عامل این کشور در اوپک و عراق سمیر الغضبان، مشاور ارشد نخست وزیر در امور انرژی و اکوادور ویلسون پاستور، وزیر نفت کنونی این کشور را به عنوان نمایندگان خود برای سمت دبیر کلی اوپک معرفی کرده اند.

هر یک از این نامزدها برای انتخاب به عنوان دبیرکل جدید اوپک به اجماع کامل اعضا نیاز دارند و همین موضوع تا حدودی تصمیم گیری در این باره را دشوار کرده است.

هم اکنون عبدالله سالم البدری از لیبی، سمت دبیر کلی اوپک را به عهده دارد؛ وی دوره دوم و سه ساله پایانی دبیرکلی این سازمان را در اواخر سال ۲۰۱۲ به پایان می رساند.

البدری در سال ۲۰۰۷ و پس از یک بن بست سه ساله برای تصدی دبیرکلی اوپک، به عنوان دبیرکلی این سازمان انتخاب و جانشین آلوارو سیلوا از ونزوئلا شد.

ایران، عربستان و کویت در همان سال ۲۰۰۷ نیز نامزدهایی را برای تصدی سمت دبیر کلی اوپک انتخاب کرده بودند که به دلیل عدم اجماع اعضا، البدری از لیبی به عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شد.

دبیرکل اوپک در مقابل هیئت عامل، مسئول همه فعالیت های دبیرخانه در وین است و وظایف بخش های مختلف دبیرخانه با اجازه و مدیریت وی انجام می شود.

دبیرکل اوپک در همه نشست های هیئت عامل شرکت می کند و چنانچه نتواند در این نشست ها شرکت کند، مقام مسئول دبیرخانه به نمایندگی از وی شرکت خواهد کرد.

دبیرکل، نماینده اوپک در عرصه جهانی است و در تعیین سیاست تولید نفت این سازمان نقش دارد.

نشست آینده اوپک ۱۲ دسامبر (چهارشنبه ۲۲ آذر) دروین اتریش برگزار می شود.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.