نشست بعدی ایران و آژانس ۱۹ خرداد برگزار می‌شود+ برنامه هسته​ای ایران روی میز اشتون و روسیه

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر اعضای شورای حکام گفت: در راستای تشدید گفت‌وگو با ایران به درخواست شورا، من در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۲ نشست‌هایی با مقامات عالی‌رتبه در تهران درباره برخی مسایل مورد علاقه دو طرف از جمله شفاف‌سازی مسایل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران داشتیم. این نشست‌ها، ایران و آژانس تصمیم گرفتند درباره سندی درباره یک رویکرد ساختاری توافق کنند.

آمانو افزود: به من اطمینان داده شد که به توافق درباره این رویکرد ساختاری شتاب بخشیده خواهد شد و اختلافات باقیمانده میان ایران و آژانس مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود. وی گفت: تمایل دارم به شورا اطلاع دهم که نشستی میان ایران و آژانس برای تاریخ هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) در وین برنامه‌ریزی شده است. من از ایران دعوت کردم در اسرع وقت این سند رویکرد ساختاری را امضا و اجرا کند و دسترسی فوری به سایت پارچین را فراهم کند.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه آژانس هم‌چنان به راستی‌آزمایی نبود انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده توسط ایران تحت توافق پادمان ادامه می‌‌دهد،  ادعا کرد: در هر حال ایران همکاری لازم را ارایه نمی‌دهد تا این که آژانس بتواند اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارایه کند و بنابراین نتیجه‌گیری کند که همه مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود. از ایران می‌خواهم گام‌هایی را در جهت اجرایی کامل تعهدات مربوطه‌اش در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی‌اش بردارد.

در همین حال وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه و امنیت اتحادیه اروپا برنامه‌ هسته‌یی ایران را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس بیانیه وزرات امور خارجه روسیه، دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و اشتون سوم ژوئن در شهری در اطراف سن پترزبورگ و قبل از افتتاح کنفرانس «روسیه ـ اتحادیه اروپا» که قرار است چهارم ژوئن برگزار شود، انجام شد.

به گزارش خبرگزاری روسیه، وی بیان کرد که در این کنفرانس طرف روسی بر ضرورت احترام به قوانین بین‌المللی و اولویت‌های سازمان ملل و شورای امنیت برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی تاکید خواهد کرد

گفتنی است، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در اسلو با اشاره به نشست نمایندگان گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، فرانسه،‌انگلیس، روسیه،‌چین و آلمان) و ایران که قرار است در مسکو برگزار شود گفت: ما به دنبال اقدامات ملموس هستیم و در نشست بعدی در مسکو که چند هفته دیگر برگزار می‌شود ، متوجه خواهیم شد که آیا ایران آماده اتخاذ چنین اقداماتی است یا خیر.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات کشورمان بارها بر صلح‌آمیز بودن نیات هسته‌یی ایران تاکید کرده‌اند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.