نشست بغداد (۹)؛مذاکرات ایران و ۱+۵ آغاز شد/صالحی:خبرهای خوبی از نشست بغداد خواهد رسید

خبرگزاری آریا-دقایقی پیش دور دوم مذاکرات جدید ایران با گروه ۱+۵ در محل دارالضیافه نخست‌وزیری عراق آغاز شد.
 به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، این مذاکرات با حضور هیئت های مذاکره کننده از ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آمریکا) و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه با یک ساعت و نیم تاخیر در محل دارالضیافه نخست‌وزیری عراق (محل برگزاری کنفرانس‌ها وهمایش‌های بین‌المللی عراق) آغاز شد.
 هیئت های ۱+۵ قبل از حضور در نشست با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرذند.
این نشست از امروز به مدت ۲ روز و در حالی که بغداد تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، در منطقه خضراء برگزار می شود.

صالحی: امیدواریم خبرهای خوبی از نشست بغداد داشته باشیم   
همزمان با آغاز مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : ایران با اراده جدی و حسن نیت در نشست بغداد با گروه ۱+۵ شرکت کرده است. 
 صالحی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه اکوادور، افزود: امیدواریم طرف مقابل هم با اراده جدی و حسن نیت و با رویکرد جدید، چنانچه مایل به موفقیت در نشست ها هستند، شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را در مذاکرات استانبول هم به اثبات رساند گفت: سیاست فشار و تهدید سیاستی ناکارآمد است و آنها باید برای حل این موضوع حسن نیت داشته باشند.
صالحی افزود: در مجموع به مذاکرات نشست بغداد خوشبین هستیم و اظهار نظرهای طرف مقابل هم نشان می دهد که آنها علاقه‌مند هستند نشست بغداد موفقیت آمیز باشد.
وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم خبرهای خوبی از نشست بغداد داشته باشیم.
صالحی سفر آمانو به ایران را هم موفقیت آمیز دانست و افزود: در سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در مورد همکاری های تهران و آژانس گفتگوهای مفصلی انجام شد و نتایج خوبی به دست آمد اما بهتر است در مورد نتایج این سفر مسئولان دو طرف اظهار نظر کنند.

 استقبال گروه های سیاسی عراق از نشست بغداد
از سوی دیگر گروه های سیاسی عراق با استقبال از برگزاری نشست پنج بعلاوه یک و ایران در بغداد پایتخت عراق ، آن را پیروزی و موفقیت برای روند سیاسی این کشور دانستند.
به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، “محما خلیل” از نمایندگان ائتلاف کُردستان عراق با استقبال از برگزاری نشست پنج بعلاوه یک و ایران،گفت،هرگونه ایجاد همگرایی و ثبات در منطقه به نفع عراق است.
“خالدالاسدی” از مسوولان ارشد فراکسیون اتحاد ملی عراق نیز برگزاری نشست ۱+۵ و ایران را در بغداد،
نشانه موفقیت در روند سیاسی عراق دانست و گفت،این نشست،گامی برای بازگردان عراق به ایفای نقشش در عرصه خارجی و منطقه‌ای است.
درحالیکه بغداد فقط میزبانی نشست پنج بعلاوه یک و ایران را برعهده دارد اما تحلیلگران و نمایندگان گروه های سیاسی عراق این نشست را موجب بازگشت عراق به جایگاه اصلیش در منطقه می دانند .
بیش از ۱۵ هزار نیروی عراق تامین امنیت مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک را بر عهده دارند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.