نشست بین‌المللی امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه

نشست بین‌المللی امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر) از برگزاری نشست بین‌المللی امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه غرب آسیا و شمال آفریقا با حضور ۲۱ کشور در این مرکز علمی خبر داد.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر مهدی محمدی با اشاره به این که این نشست بین‌المللی در سه سطح تدوین شده است، توضیح داد: سطح نخست این نشست برای کارشناسان ملی منتخب فعال در عرصه امنیت غذایی در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود که نتایج آن در قالب یک سند جامع به نشست سطح دوم (کارشناسان ملی منتخب و مدعوین کشورهای منطقه) ارائه خواهد شد.

وی افزود: زمان برگزاری نشست سطح دوم را پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم که طی آن سند جامع و اجرایی دیگری تدوین شده و به نشست سطح سوم (شامل سران کشورهای شرکت کننده در حوزه کشاورزی و غذا) تحویل می‌شود.

به گفته محمدی تا کنون برای این نشست بر اساس اسناد فائو و who 20 محور در گروه‌های «سیاست‌ها»، «تولید»، «بازار» و «آثار» تدوین شده است تا نهایتا در سطح سوم این نشست در سال ۲۰۲۲ در قالب یک سند اجرایی میان ۲۱ کشور شرکت کننده به امضا برسد.

رییس پارک علم و فناوری بوشهر با اشاره به این که ایران باید از فرصت ریاست دوره‌یی بر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تمام زمینه‌ها استفاده کند، خاطرنشان کرد: شرایط جهانی مدام در حال تغییر و تحول است و کشورهایی که هر روز به جمعیت آنها افزوده می‌شود با بحران امنیت غذا رو به رو خواهند شد. ما نیز ترجیح دادیم این نشست را در حوزه استقراری کشورمان (غرب آسیا) برنامه‌ریزی کنیم چرا که امنیت غذایی کشورهای همسایه بر امنیت غذایی ایران تاثیر مستقیم خواهد داشت.

محمدی افزود: برنامه‌ریزی منطقه‌یی در این زمینه، امنیت غذایی کشورهای همسایه را پایدار خواهد کرد و خوشبختانه کشورهای دعوت شده نیز این موضوع را پذیرفته‌اند و از برگزاری این نشست استقبال کردند.

وی نبود زیر ساخت‌های مناسب در بخش کشاورزی، نبود بسترهای علمی لازم، جمعیت در حال رشد کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و پیش‌بینی وضعیت تغییر اقلیم در منطقه و بحران کمبود آب را از جمله دلایل برگزاری این نشست عنوان کرد.

به گفته وی، «سیاست‌های داخلی کشورهای منطقه در زمینه واردات موادغذایی»، «سیاست‌های ملی در زمینه محصولات راهبردی»، «ارتقاء روابط و تعاملات علمی و تجاری بین کشورها»، «تغییر اقلیم، خشکسالی، منابع آبی و تولید»، «فناوری‌های نوین و ایجاد سلامت و امنیت غذایی» و «تهدیدات زیستی در حوزه امنیت غذایی» از جمله محورهای این همایش است.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.