نشست سران آسیا-اروپا در لائوس

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

رهبران کشورهای اروپایی و آسیایی در نشستی با محوریت بحران بدهی‌های منطقه یورو، در لائوس گرد هم آمدند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسوآ اولاند، رییس جمهوری فرانسه و ماریو مونتی، اول وزیر ایتالیا در تلاش می باشند تا به کشورهای آسیایی این اطمینان را بدهند که بحران بدهی‌های منطقه یورو در نهایت تحت کنترل خواهد بود.

این اقدام دیپلماتیک از سوی سران اروپا به عنوان افزایش اهمیت اقتصاد رو به رشد آسیا در نظر اروپای بحران زده و رقابت اروپا با آمریکا بر سر حضور در این منطقه نگریسته می‌شود.

فرانسوا اولاند در طول پرواز به سمت کشور لائوس به خبرنگاران گفت: در بین سران آسیایی یک عدم اطمینان نسبت به توانایی اروپا درخصوص ایجاد یک منطقه با ثبات و رو به رشد وجود دارد.

وی هدف عمده را از اولین مسافرت خود به آسیا ترغیب رهبران آسیایی به این مسئله که اروپا هنوز هم یک قدرت اقتصادی به شمار می‌رود، عنوان نمود.

هرمان وان رومپوی، رییس اتحادیه اروپا نیز جزو کسانی است که در لائوس حضور دارند؛ کشوری که تنها شش میلیون جمعیت داشته و به سبب اقتصاد رو به رشدش در آستانه پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

این در حالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که چند روز پیش اخطار داد که بیش از پنج سال طول می‌کشد تا بحران بدهی منطقه یورو حل شود، گفت که در این نشست حضور نخواهد یافت.

نشست سران اروپا و آسیا که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود این فرصت را برای این دو منطقه فراهم می‌کند تا بتوانند روابط تجاری خود را تقویت نمایند. این دو منطقه در مجموع نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

آلبرت دل روساریو، وزیر امور خارجه فیلیپین در وین‌تاین، پایتخت لائوس گفت: اروپا باید به دنبال فعالیت‌ بیشتر آسیا در زمینه اقتصادی باشد. ما آماده هستیم تا زمینه‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری و تجارت به آن‌ها (اروپایی) ارائه دهیم. من فکر می‌کنم که این فرصت برای هر دو طرف باشد.

رهبران اروپا ممکن است بر ون جیابائو، اول وزیر چین فشار آورند تا بخشی از ذخایر ارز خارجی خود بالغ بر ۳ تریلیون دلار را که بیشترین مقدار در جهان است به اروپا بدهد تا سران این قاره به صندوق‌های وام خود اختصاص دهند.

انتظار می‌رود مقامات آسیایی نیز به نوبه خود بر مقامات اروپایی فشار آورند تا آن‌ها اقدامات سریعی اتخاذ نموده و با بحران این قاره که سبب آسیب به اقتصاد جهانی شده مقابله نموده و فقر جهانی را کاهش دهند.

برخی از شرکت‌کنندگان آسیایی در این نشست از جمله مقامات فیلیپین خواستار آن می باشند تا مناقشات ارضی دریایی آسیا در این نشست مطرح شود، اما به نظر می‌آید که چین در خصوص این مسئله مقاومت کند.

چین بر همه مناطق دریای چین جنوبی ادعای مالکیت نموده است؛ مناطقی که برای خطوط کشتیرانی حیاتی می باشند و همچنین گمان می‌رود که از منابع غنی گازی و نفتی برخوردار باشند. فیلیپین، برونئی، مالزی، ویتنام و تایوان نیز بخش‌های از این مناطق دریایی را متعلق به خود می‌دانند.

جدا از این مسئله، ژاپن و چین و کره جنوبی نیز بر سر یک سری جزایر خالی از سکنه با یکدیگر مناقشه دارند.

حدود ۵۰ تن از رهبران کشورها و نمایندگانشان از جمله تین سین، رییس جمهوری میانمار قرار است در این نشست حضور یابند.

خشم‌ کشورهای غربی از سو‌استفاده‌های حقوق بشری انجام شده توسط حکومت خونتای پیشین در میانمار و دستگیری آنگ سان سوچی، فعال سیاسی این کشور از موضوعات حاکم در نشست‌ پیشین سران آسیایی-اروپایی بود.

اما با بر سر کار آمدن دولت اصلاح طلب میانمار، آزادی آنگ‌ سان سوچی و و انتخاب وی در پارلمان این کشور، سران کشورهای غربی نیز از تحریم‌های اعمال شده بر این کشور صرف نظر نمودند و در حال انجام تمهیدات لازم برای سرمایه‌گذاری در این کشور می باشند.

در ماه‌های اخیر، درگیری‌های مرگبار بین مسلمانان و بودایی‌ها در ایالت غربی راخین بر روند اصلاحاتی این کشور سایه افکنده است.

مارتی ناتالگاوا، وزیر امور خارجه اندونزی گفت: خشونت‌ها در میانمار نیز یک مسئله نگران نماینده است. اما این حقیقت که ما می‌توانیم در قلب آسیای جنوب شرقی گردهم آییم بدون آنکه میانمار کانون بحث ما باشد، نشان می‌دهد که این کشور چقدر در جهتی دموکراسی گام برداشته است.

مسائل امنیتی از جمله ایران، کره شمالی و سوریه و همچنین مسائل تروریسم، تغییرات آب و هوایی و دزدی دریایی نیز در دستور جلسه این نشست قرار دارند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.