نشست سران اتحادیه اروپا و نگرانی از شکاف شمال و جنوب

به گزارش ایرنا، نشست سران اروپایی در شرایطی کار خود را آغاز خواهد کرد که هیچ نشانه ای از کوتاه آمدن طرفین از مواضع خود به چشم نمی خورد ، به ویژه صدراعظم آلمان که همچنان بر دیدگاه های اقتصادیش و ضرورت اجرای همگانی طرح تثبیت بودجه ای و تلاش برای کاهش هزینه ها ، پافشاری می کند.

در مقابل اصرار ‘آنگلا مرکل’، مقامات ایتالیا و اسپانیا به عنوان دولت های درگیر در بحران اقتصادی و همچین دولتمردان قبرس از جمله کشورهایی هستند که درخواست کمک مالی برای بازپرداخت بدهی های خود را ارایه خواهند کرد.

‘ماریو مونتی’ نخست وزیر ایتالیا با خطرناک خواندن شرایط ، هشدار داده که اگر در نشست بروکسل راه حل مناسبی پیدا نشود، اروپا به سمت فاجعه پیش خواهد رفت.

در چنین وضعیتی سران اروپا به خوبی می دانند که فرصت چندانی برای حل بحران ندارند، به طوری که آژانس اعتبار سنجی اقتصادی ‘استاندارد اند پورز’ به تازگی با توجه به وخامت روز افزون شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی، چشم انداز اعتبار کل اتحادیه اروپا را کاهش داده و نگرانی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا را تشدید کرده است.

درعین حال از نگاه آنگلا مرکل به عنوان طراح اصلی طرح ریاضت اقتصادی، وضعیت برخی کشورهای عضو این اتحادیه آنچنان که گفته می شود ، حاد و بحرانی نیست که نیاز به پرداخت کمک های فوری وجود داشته باشد. این دیدگاه از سوی برخی مقامات و دولتها از جمله ‘مارک روته’ نخست وزیر هلند و همچنین مقامات دولت فنلاند مورد حمایت قرار گرفته است .

از نکات اصلی در دستور کار نشست سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی در بروکسل، یکی توافق در مورد تصویب ‘پیمان اقتصادی فراگیر’ برای دستیابی به رشد اقتصادی اروپا و مکمل این پیمان که همان اعمال کنترل و انضباط بودجه ای است ، خواهد بود که به نظر می رسد با اقبال اعضا روبه رو شود و مورد تصویب قرار گیرد.

اما در مورد نکته اصلی دیگر که همان اجرای سیاست اقتصادی و پولی واحد در میان کشورها برای نحوه بازپرداخت بدهی و تضمین پرداخت وام ها است، اختلاف نظرهایی در میان مقامات دولت های اروپایی وجود دارد که انتظار نمی رود در نشست امشب و فردا مقامات اروپایی درباره آن تصمیم قطعی و لازم گرفته شود.

کشورهای حوزه دریای مدیترانه و به اصطلاح جنوبی های اروپا همچون پرتغال، یونان، اسپانیا ، ایتالیا و قبرس اصرار دارند که با ضمانت جمعی، بازپرداخت بدهی ها در کوتاه مدت و به صورت اضطراری از محل ذخایر چتر حمایت یورو امکان پذیر شود تا در دراز مدت دولت ها بتوانند با انتشار اوراق قرضه اروپایی نسبت به جایگزینی آن اقدام کنند.

در مقابل این جریان، اما آلمان به عنوان قدرت اقتصادی اروپا قرار دارد که معتقد است قبل از فکر کردن به ضمانت همگانی برای بازپرداخت بدهی ها و افزایش میزان بدهی ها با انتشار اوراق قرضه، باید ابتدا اتحادیه اروپایی از اختیارات بیشتری برای نظارت و کنترل بر روند تصویب بودجه دولتها برخوردار باشد و در واقع اختیارات ملی دولت ها در این زمینه به اتحادیه اروپایی واگذار شود.

مجله ‘اشپیگل’ در همین زمینه به نقش مهم و تاثیر گذار فرانسه اشاره کرده و این سوال را مطرح می کند که آیا ‘فرانسوا اولاند’ رییس جمهوری سوسیالیست فرانسه قادر به انجام یک میانجیگری موفق برای نزدیک کردن این دو دیدگاه خواهد شد.

البته آنچه از اظهارات و سخنان اولاند در فعالیت های انتخاباتی و روزهای نخست بدست گیری زمام قدرت در فرانسه شاهد بودیم، اختلاف نظر شدید وی با دیدگاه های اقتصادی مرکل در مورد راههای برون رفت از بحران اقتصادی یورو بوده است.

اولاند خود از مدافعان جدی انتشار اوراق قرضه اروپایی برای مهار بحران اقتصادی است.

اما اخبار و گزارش ها این روزها حکایت از این دارد که در هفته های اخیر و بویژه در نشست چهارجانبه ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان که اوایل هفته در رم برگزار شد و همچنین دیدار دو جانبه دیشب مرکل و اولاند در پاریس قبل از نشست رسمی بروکسل، به نظر می رسد مواضع دو طرف به هم نزدیک تر شده باشد.

برغم همه این خوشبینی ها، نشانه ها حاکی از این است که امشب و فردا، سران اتحادیه اروپا در بروکسل ساعات بسیار سختی را پیش روی خود خواهند داشت و این حقیقتی است که مرکل دیروز در سخنان خود در جمع نمایندگان کشورش به آن اقرار کرده و گفت که انتظار دارد در نشست بروکسل بحث های بسیار داغی بین مقامات اروپایی مطرح شود.

مشکل اصلی صدر اعظم آلمان این است که نمی تواند امتیازات زیادی به طرف مقابل بدهد، زیرا پارلمان و شورای فدرال کشورش عصر جمعه (فردا) در مورد تصویب قانون ‘چتر نجات یورو’ و پیمان تثبیت بودجه ای اروپا تصمیم گیری خواهد کرد و در نتیجه زمان این اجلاس برای مرکل بسیار نامناسب خواهد بود زیرا هر نتیجه آن می تواند تاثیر مستقیمی در سرنوشت رای گیری روز بعد در مجلس آلمان داشته باشد.

وضعیت برای نخست وزیران ایتالیا و هلند نیز بهتر از مرکل نیست زیرا این دو کشور در آینده نزدیک انتخابات پارلمانی را در پیش دارند و مقامات این کشورها به همین دلیل نخواهند توانست در نشست امشب و فردا، تصمیمات قاطعی اتخاذ کنند.

در همین رابطه موسسه تحقیقاتی ‘ یوگاو’ در آلمان با انجام یک نظر سنجی از بین شهروندان آلمانی نظر آنها را در مورد بحران یورو و راه های غلبه بر آن جویا شده است .

بر اساس نتایج حاصل از این نظر سنجی، مردم آلمان بحران اقتصادی یورو را بزرگترین خطر برای کشور خود دانسته اند و ۶۴ درصد از پاسخ دهندگان به این نظر سنجی بر این باور هستند که ضروری ترین کار در شرایط فعلی برای مقامات این کشور، فائق آمدن بر این بحران است.

صرف نظر از موضوع بحران اقتصادی ، ۴۷ درصد از مردم آلمان عضویت این کشور در اتحادیه اروپایی را مفید دانسته و بر ادامه این وضعیت تاکید دارند.

در یک نظر سنجی دیگر که از سوی شبکه تلویزیونی ‘ NTV ‘ آلمان انجام شد، ۸۷ درصد از مردم این کشور در پاسخ به این سوال که نظر آنها در مورد تشکیل یک دولت اروپایی متحد چیست، به مخالفت با این ایده پرداختند و تنها ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان با تشکیل دولت واحد اروپایی موافق بودند.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۰۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.