نشست شورای حکام آژانس تا ساعاتی دیگر در وین آغاز می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا از وین، نشست شورای حکام تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و موضوع ایران یکی از موضوعات دستور کار این نشست است.

گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ۱۰ روز پیش منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت.

آمانو در گزارش خود تصریح کرد: آژانس نبود انحراف در فعالیت های هسته ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت قرار داد، تایید می کند.

وی افزود: بدون شک پیشرفت هایی درباره راهکار شفاف سازی در مواردی که در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آمده بود، صورت گرفته است.

آمانو درعین حال در گزارش خود از تهران دعوت کرد که توافق نهایی درباره راهکار مذکور را تسریع بخشد.

پنج روز پس از انتشار گزارش جدید آمانو درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، دو نشست مهم در وین برگزار شد.

پنجشنبه گذشته سفرای جنبش عدم تعهد در آژانس گرد هم آمدند و پس از رایزنی های فشرده، بیانیه ای پنج صفحه ای را در حمایت از برنامه هسته ای ایران تصویب کردند.

جنبش عدم تعهد (نم) با نمایندگی بیش از ۱۰۰ کشور، قرار است بیانیه خود در حمایت از فعالیت های هسته ای ایران را این هفته در جلسه شورای حکام قرائت کند.

یک روز قبل از این نشست یعنی چهارشنبه گذشته، نشست توجیهی فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی گزارش جدید آمانو درخصوص اجرای پادمان در ایران با حضور سفرای کشورهای مختلف در مقر آژانس برگزار شد.

در این جلسه ‘هرمان ناکارتس’ معاون مدیرکل آژانس توضیحاتی در باره گزارش اخیر آمانو ارایه کرد و پس از آن نمایندگان برخی کشورها سوالات خود را در فضایی آرام در زمینه مسائل فنی مطرح کردند.

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن نشست در توضیحاتی که درخصوص برخی سوالات فنی داد، تاکید کرد که همه کشورها باید اجازه بدهند آژانس و ایران همکاری‌های فنی و حرفه‌ای خودشان را ادامه دهند.

اروپام۱۳۴۴ **‌۱۰۶۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۳۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.