نشست علمی نانو تکنولوژی Self – Cleaning در دانشگاه آزاد واحد شهر ری

یکشنبه ۲۱ خرداد – ۰۴:۲۱:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

برگزار شد؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- سمینار نانو تکنولوژی و self- cleaning با سخنرانی خانم دکتر صمدی از اساتید هیئت علمی واحد شهر ری در سالن کنفرانس دانشکده علوم پایه و با حضور دانشجویان رشته شیمی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این نشست صحبت هایی پیرامون تعاریف، تاریخچه، کاربرد و جنبه های علمی تکنولوژی نانو  شد. دکتر صمدی نانو تکنولوژی رایک علم نسبتا جدید دانست و عنوان نمودند که:  ابزارهای مفید و ساختارهایی با ابعاد نانومتری از دیرباز وجود داشته اند و در حقیقت قدمت آنها به شروع حیات روی کره ی زمین برمی گردد.
دکتر صمدی همچنین اظهار داشتند که: یکی از مهمترین کاربردهای تکنولوژی نانو تصفیه آب می باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که غشاهای نانولوله‌ای می‌توانند تقریباً همه انواع آلودگی‌های آب را حذف کنند. بهترین راه برای تمیز کردن آبهای آلوده استفاده از کاتالیستی است که برای تعداد زیادی از آلاینده ها کاربرد داشته باشد. در چنین شرایطی اکسیدهای فلزی مثل ZnO، Wo3 و TiO2 بهترین گزینه هستند و مطالعات نشان داده که در این میان اکسید تیتانیم نسبت به بقیه برتری دارد.  همچنین  کاربرد فناوری اطلاعات نانو در تولید شیشه‌ها یا سرامیک‌هایی با سطوح خودتمیزکن (Self-Cleaning) است. این نوع شیشه ها، آلودگی چندانی را به خود نمی گیرند و با بارش باران و یا تابش آفتاب کاملا تمیز می شوند. شیشه های خود تمیز شونده به دو روش سطح خود را از آلودگی پاک می کنند.
به گفته دکتر صمدی ایده طراحی این نوع شیشه ها از برگ نیلوفر آبی گرفته شده است. نیلوفر آبی ( لوتوس ) نوعی گیاه آبزی است که در آب گل آلود می روید. برگ های نیلوفر آبی معمولا عاری از هرگونه آلودگی هستند و اگر آلودگی بر روی سطح این برگ ها بنشیند، با بارش باران سریع تمیز شده و از پاکیزگی می درخشند. از این رو گفته میشود که برگ های نیلوفر آبی خود تمیز شونده هستند. دانشمندان موفق شده اند با کمک میکروسکوپ های الکترونی این کار را انجام دهند. آنها دریافته اند که سطح برگ نیلوفر پوشیده از برآمدگی های میکرومتری است. این برآمدگی ها سطح تماس قطره آب با برگ درخت را کاهش میدهند و در نتیجه قطره نمیتواند به راحتی بر روی سطح پخش شود.
 یکی دیگر از فناوری های نانو تولید نانو ذرات با روش  sol-gelاین فرآیند شامل تشکیل ژل بی شکل از یک محلول است و ژل در دماهای نسبتا‌ً پایین آب‌گیری می شود. این فرآیند از یک محلول آغازگر آغاز می‌شود که تمام اجزاء تشکیل دهنده محصول در آن به صورت محلول وجود دارند به همین دلیل مخلوط شدن در هنگام تشکیل ژل نیز در مقیاس مولکولی باقی می‌ماند . Solهیدرولیز شده می‌تواند واکنش ایجاد کند و پلیمریزاسیون رخ دهد. این واکنش‌ها منجر به تشکیل ژل می‌گردد . در پایان مراسم با اهداء لوح تقدیر از  خانم دکتر صمدی قدر دانی به عمل آمد.

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۰۱۶۲۱۳۳۵۶۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.