نشست قاهره و بهانه ریاض

در پی تلاش های جمهوری اسلامی ایران و دولت محمد مرسی رییس جمهور مصر برای به ثمر نشاندن ماموریت اخصر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه با هدف  پایان دادن به بحران در این کشور، گروه چهار جانبه متشکل از کشورهای ایران ، مصر، ترکیه و عربستان سعودی تشکیل شد و بر اساس برنامه ریزه انچام شده این نشست دوشنبه گذشته در قاهره کار خود را آغاز کرد.
این نشست در شرایطی برگزار شد که جهان شاهد تظاهرات اعتراض آمیز گسترده مسلمانان علیه فیلم توهین آمیز بود ولی نکته جالب در این است که در چنین شرایطی، عربستان سعود ادعا کرد که سعودالفیصل وزیر امورخارجه این کشور بدلیل بیماری نمی تواند در نشست حضور یابد و به این ترتیب اجلاس قاهره بدون وی برگزار گردید.
روزنامه “القدس العربی” چاپ لندن دراین باره نوشت: عربستان سعودی به این بهانه که سعود الفیصل وزیر خارجه آن کشور در دوره نقاهت پس از بیماری به سر می برد، از مشارکت در نشست وزرای امور خارجه کمیته چهارجانبه در قاهره خودداری کرد. اما به نظر می رسد این بهانه نتوانسته است بسیاری را متقاعد سازد.
عربستان در چندین نشست پیشین، (از جمله نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران و نشست دو ماه قبل دوستان سوریه در پاریس) عبدالعزیز بن عبدالله فرزند پادشاه و معاون سعود الفیصل را به نمایندگی از آن کشور فرستاده بود. تحلیل های مختلفی درباره علت اصلی عدم مشارکت عربستان در این نشست ارائه شده است که از جمله آنها به مشارکت ایران اشاره می شود. در حقیقت عربستان نمی خواهد ایران در بحران سوریه هیچ گونه نقشی داشته باشد. زیرا از دیدگاه آن کشور، ایران، “حامی نظام سوریه” است و مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که اجازه نخواهند داد نظام بشار اسد سقوط کند.

القدس العربی ادامه داد: اظهارات مقامات عربستانی درباره حمایت ایران از نظام دمشق صحیح است. اما عربستان نیز دست کم در قالب ارسال کمک های مالی از مخالفان دمشق حمایت می کند و این امر، ریاض را از اتهامات دیگران به آن کشور مبنی بر دخالت فعال در امور سوریه علیه نظام آن کشور تبرئه نمی کند.

در ادامۀ این مقاله آمده است: دولت مصر، هیچ توضیحی درباره “تحریم” نشست کمیته چهارجانبه از سوی عربستان ارائه نکرده است؛ کمیته ای که به پیشنهاد محمد مرسی و با حضور کشورهای بزرگ منطقه یعنی عربستان، ترکیه، ایران و مصر – به عنوان میزبان- آن تشکیل شد. به جای آن، وزیر امور خارجه مصر تأکید کرد آن کشور، عربستان را در جریان مذاکرات نشست چهارجانبه – که عملا به نشستی “سه جانبه” تبدیل شد- قرار خواهد داد.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از شروع این نشست ادعا کرده بود که واشنگتن تصور نمی‌کند که ایران بتواند نقش مثبت و کمک کننده‌ای در سوریه ایفا کند!

بود.

به هر روی عربستان سعودی که در چنین شرایطی می توانست همبستگی خود را با جهان اسلام تقویت ببخشد با عدم حضور در نشست قاهره و تمارضی که از نگاه بسیاری از کارشناسان پنهان نیست خط و نشان وابستگی آل خلیفه به غرب را بار دیگر مورد تایید قرار داد و رویکرد نرمی را برای به بن بست کشاندن تلاش های حل مسالمت امیز بحران سوریه انتخاب کرد.
پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.